روسیه به شرکت های اروپایی مجوز پرواز با دور زدن بلاروس نداد

به گزارش روز جمعه ایرنا، برخی رسانه های روسی ازجمله «خاکاسی اینفو» اعلام کردند: دو شرکت هواپیمایی اوستریان ایرلاینز و فرانس ایر پروازهای خود به مسکو را بخاطر خودداری سازمان هواپیمایی روسیه ازموافقت با مسیر جدید پرواز با دور زدن حریم هوایی بلاروس لغو کردند.   در گزارش این رسانه ها گفته شده است که […]



به گزارش روز جمعه ایرنا، برخی رسانه های روسی ازجمله «خاکاسی اینفو» اعلام کردند: دو شرکت هواپیمایی اوستریان ایرلاینز و فرانس ایر پروازهای خود به مسکو را بخاطر خودداری سازمان هواپیمایی روسیه ازموافقت با مسیر جدید پرواز با دور زدن حریم هوایی بلاروس لغو کردند.  

در گزارش این رسانه ها گفته شده است که شرکت های هواپیمایی غربی پس از اقدام دولت بلاروس در فرود اجباری هواپیمای ریان ایر در فرودگاه مینسک، بلاروس را تحریم کردند.  

تارنمای روسی «ریدوس ایر» هم درگزارشی نوشت: در دو شبانه روز اخیر سازمان هواپیمایی روسیه، هفت هواپیمای مسافربری را بازگردانده و اجازه پرواز ندادند.

در این رابطه پروازهای ایرفرانس و آوستریان ایرلاینز به مسکو و پرواز مسکو به ویلینیوس لغو شده است.

در گزارش تارنمای روسی خاطرنشان شده است که شرکت هواپیمایی روسیه موسوم به روس آویاتسیا از اظهار نظر در مورد لغو این پروازها خودداری کرده است.

در این گزارش به نقل از منبع آگاه دولت روسیه و بدون ذکر نام و مقام وی گفته شد که تصمیم در این مورد در بالاترین سطح گرفته شده و تصمیمی سیاسی است.

به گفته وی در دو شبانه روز اخیر مجوز استفاده هفت هواپیمای غربی از حریم هوایی روسیه لغو شده است و برای هر مورد دلیل قانونی اعلام شده است.   

در همین حال خبرگزاری تاس به نقل از شرکت هواپیمایی اتریشی آوستریان ایرلاینز نوشت: آوستریان ایرلاینز پروازها با استفاده از حریم هوایی بلاروس را تا زمانی که توصیه جدید آژانس امنیت هوایی اعلام شود متوقف کرده است.

بر اساس گزارش این رسانه، تغییر مسیر پرواز هواپیماهای این شرکت می بایست ازسوی مقامهای هواپیمایی روسیه تایید می شد اما این شرکت هوایی مجوز دریافت نکرد و مجبور شد پرواز وین مسکو را لغو کند.  

روز دوم خرداد (۲۳ مه) به دستور آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس یک جنگنده نیروی هوایی بلاروس، هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت رایان ایر را وادار به فرود کرد.  این هواپیما با ۱۲۳ مسافر از آتن راهی ویلنیوس، پایتخت لیتوانی بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های بلاروس، لوکاشنکو دستور رهگیری و فرود اجباری هواپیمای مسافربری را بر پایه خبری مبنی بر حمل بمب توسط هواپیمای مسافربری صادر کرده است. ماموران امنیتی در هواپیما بمبی نیافتند اما توانستند رومان پروتاسویچ را دستگیر کنند.

این وبلاگ‌نویس یکی از سرسخت‌ترین مخالفان لوکاشنکو به‌شمار می‌رود و در لیتوانی زندگی می کند. نهادهای امنیتی بلاروس او را در فهرست تروریست‌های خطرناک قرار داده‌اند. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ رایان ایر عصر یکشنبه پس از چند ساعت توقف مینسک را به مقصد لیتوانی ترک کرد.  



Source link