گزارش روزنامه پاکستانی درباره دیپلماسی چین در جنوب آسیا

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه پاکستانی “نیشن” ، در این گزارش آمده است: تعامل قوی  چین با منطقه جنوب‌ آسیا حول محور صلح و توسعه سبز به موازات سیاست همزیستی ، برابری و حکومت قانون متمرکز است. سرمایه‌گذاری‌های چین روی زیرساخت‌ها ، تجارت ، گردشگری ، علوم و فناوری با محوریت طرح […]



به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه پاکستانی “نیشن” ، در این گزارش آمده است: تعامل قوی  چین با منطقه جنوب‌ آسیا حول محور صلح و توسعه سبز به موازات سیاست همزیستی ، برابری و حکومت قانون متمرکز است. سرمایه‌گذاری‌های چین روی زیرساخت‌ها ، تجارت ، گردشگری ، علوم و فناوری با محوریت طرح “کمربند و راه” و یک طرح جامع برای احیای اقتصادی پساکرونا در تمرکز اقدامات چین بوده است.

چین میزبان نشست وزیران خارجه پنج کشور جنوب آسیا شامل پاکستان ، افغانستان، بنگلادش ، سریلانکا و نپال بوده است.

وزیران امور خارجه شش کشور در این نشست موافقت خود را با مشارکت فعالانه اعلام کردند و به اتفاق آراء تصمیم گرفتند که وضعیت کرونا در هند را مهار و کنترل کنند و تمایل خود را برای ادامه حمایت از مجراهای ذیربط در رایزنی با هند ابراز داشتند.

این نشست اولین اقدام سطح عالی برای مقابله با هرگونه تلاشی به منظور سیاسی کردن مساله منشاء پاندمی کرونا  و همچنین تولید و توزیع واکسن بود. کشورهای جنوب آسیا از موضع شی جین پینگ رئیس جمهور چین در خصوص تبدیل واکسن به یک خیر عمومی جهانی و ادامه همکاری‌ها در زمینه واکسیناسیون حمایت کردند.

کشورهای شرکت کننده  در این نشست موافقت کردند که همکاری‌ها را در ارتباط با طرح کمربند و راه افزایش دهند ، مرزها را ضمن ملاحظات جلوگیری از شیوع کرونا برای ادامه تجارت بگشایند و چرخه‌های تامین و تولید صنعتی را باثبات و امن نگاه دارند و احیای اقتصادی را به منظور بهبود زندگی مردم تقویت کنند.

“لی بائودونگ” دبیر کل “مجمع آسیایی بوآئو” Boao Forum سال ۲۰۲۱ گفت: اقتصادهای آسیایی یکی از ستون‌های چندجانبه‌گرایی باقی خواهند ماند و نقشی کلیدی در کنترل پاندمی ایفا خواهند کرد .

در سال ۲۰۱۹ دومین مجمع همکاری چین – آسیای جنوبی که سکویی برای ارتقای بیشتر روابط اجتماعی – اقتصادی بین چین و جنوب آسیا بود – در “یوشی” در استان یونان چین برگزار شد. تمرکز بحث‌های آن نشست بر تقویت همکاری‌های در زمینه‌های مختلف نجاری و کاهش فقر و مبادلات بین مردم بود.

چین در نظر دارد یک گذرگاه مهم از طریق منطقه خودمختار تبت به سمت آسیای جنوبی بگشاید و این طرح در کلیات چهاردهمین برنامه پنج ساله چین برای سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ گنجانده شده است. در نتیجه تلاش‌های چین در آسیای جنوبی است که کشورهای منطقه شامل بنگلادش ، افغانستان ، پاکستان، سریلانکا ، هند ، مالدیو و نپال خواهان تقویت همکاری‌ها در همه بخش‌ها هستند.

عبدالحامد Abdul Hamid رئیس جمهور بنگلادش به ژنرال “وی فنگهی” وزیر دفاع چین گفت که چین یکی از مهمترین شرکای توسعه‌ای بنگلادش است و روابط بین دو کشور به تدریج در حال گسترش در همه حوزه‌ها از جمله تجارت و سرمایه‌گذاری است. او ذکر کرد که سرمایه‌گذاری چین در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها و ارتباطات ، نقش بسیار مهمی در توسعه اجتماعی – اقتصادی بنگلادش دارد.

“گوتابایا راجاپاکس” Gotabaya Rajapaks رئیس جمهور سریلانکا اظهار کرد که می‌خواهد با چین برای پیشبرد اجرای طرح کمربند و راه همکاری نماید. او در گفت‌وگو با “کی ژینونگ”‌ سفیر جدید چین در سریلانکا گفت که سریلانکا همواره حمایت قاطع چین در مبارزه این کشور جزیره‌ای بر ضد تروریسم و بازسازی پس از جنگ را در ذهن دارد . او برای مطالعه و بررسی مسیر و مدل توسعه چین و تقویت همکاری در حوزه‌های کلیدی مرتبط با زندگی مردم ابراز علاقه‌مندی کرد.

“شاه محمود قریشی” وزیر امور خارجه پاکستان نیز در جریان دیداری با “نونگ رونگ”‌ سفیر چین ،‌از همکاری و کمک چین برای تقویت اقتصادی این کشور تقدیر کرد.

وزیر خارجه پاکستان همچنین در جستجوی فرصت‌هایی برای تعمیق دسترسی به بازار چین ، بر ضرورت تسریع در تکمیل پروژه‌های “کریدور اقتصادی چین – پاکستان” CPEC تاکید و اظهار کرد  که CPEC یک پروژه تحول‌آفرین است و ابزار امیدواری کرد که سفیر چین با تجارب خود در زمینه تجارت و توسعه زیرساخت‌ها ،  اجرای پروژه‌های مرتبط با این کریدور اقتصادی را تسریع کند.



Source link