استان همدان

اجرای ۸ پروژه عمرانی در حوزه کتابخوانی همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: هشت پروژه عمرانی در روستای اشترمل تویسرکان، روستای نگارخاتون فامنین، کتابخانه استاندارد شهر اسدآباد، سه پروژه در ملایر، یک پروژه در شهر مهاجران شهرستان بهار و یک پروژه در روستای عبدالرحیم همدان در جریان است.

به گزارش پارس پرس استانی، عاطفه زارعی بعد از ظهر امروز در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۸ کتابخانه عمومی در استان فعال است که از این تعداد ۷۱ باب شهری، ۴۶ باب روستایی و یک باب سیار شهری است.

وی با بیان اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی ۴۸ هزار و ۴۸۹ تر مربع مربع است افزود: همچنین یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۱۳۳ نسخه کتاب یعنی به ازای هر ۱۰۰ نفر ۷۹ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی موجود است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تأکید بر اینکه تعداد اعضای فعال کتابخانه‌ها به ۴۶ هزار و ۳۴۵ نفر می‌رسد تصریح کرد: این تعداد اعضایی هستند که در یک سال به صورت مستمر به کتابخانه عمومی مراجعه می‌کنند که البته به دلیل بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها افت داشتند چراکه اعضا نمی‌توانستند مراجعه کنند اما با بازگشایی مجدد کتابخانه‌ها در حال افزایش هستند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته ۱۱ پروژه عمرانی به متراژ ۵ هزار و ۴۵۶ ومتر مربع در استان به انجام رسیده و به سرانه مطالعاتی استان افزوده شده ادامه داد: هشت پروژه عمرانی در روستای اشترمل تویسرکان، روستای نگارخاتون فامنین، کتابخانه استاندارد شهر اسدآباد، سه پروژه در ملایر، یک پروژه در شهر مهاجران شهرستان بهار و یک پروژه در روستای عبدالرحیم شهرستان همدان در جریان است.

زارعی با بیان اینکه ۴۲ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی را آقایان و ۵۸ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد: ۳۲ درصد کل اعضا در مقطع ابتدایی، ۲۵ درصد در مقطع متوسطه، ۱۴.۵ درصد در کارشناسی ارشد به ترتیب بیشترین میزان اعضا را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته ۴۶ هزار و ۴۹۱ مورد امانت کتاب صورت گرفته گفت: در یک سال گذشته ۵۹ هزار و ۳۴۱ جلد کتاب توسط خیرین به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: ۷ هزار و ۷۰۰ جلد کتاب از مرکز اسناد و کتابخانه ملی، ۲ هزار و ۴۰۰ جلد کتاب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برجسته ترین اهدایی‌ها در یک سال گذشته توسط سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی بوده که در کتابخانه‌های عمومی توزیع شده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۶۰۳ هزار و ۴۸۵ جلد کتاب توسط مردم و دستگاه‌ها به کتابخانه‌های عمومی اهداء شده است تصریح کرد: در یک سال گذشته همچنین خیرین در حوزه‌های واگذاری زمین، خرید تجهیزات، کمک‌های نقدی، هزینه ساخت کتابخانه، حمایت مالی، ۶۱ میلیارد و ۷۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به کتابخانه‌ها یاری رساندند.

وی گفت: در یک سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۸۷ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی اجرا شده است.

انتهای پیام/