استان کردستان

مشکل آب شرب سنندج تا قبل از شروع فصل گرما برطرف می‌شود

استاندار کردستان در جریان بازدید از پروژه‌های انتقال آب سد آزاد و سد ژاوه، ضمن تاکید بر اتمام هرچه سریع این پروژه‌ها، از رفع مشکل آب شرب سنندج تا قبل از آغاز فصل گرما خبر داد.

به گزارش پارس پرس استانی، مشکل طعم و بوی بد آب شرب سنندج از مطالبات جدی مردم مرکز استان کردستان است که بارها و بارها در رسانه‌ها و علی‌الخصوص خبرگزاری فارس به آن پرداخته شده است.

براساس وعده استاندار سابق کردستان، مشکل آب شرب سنندج باید تا شهریورماه امسال برطرف می‌شد اما این اتفاق عملی نشد و به دولت سیزدهم رسید. اسماعیل زارعی‌کوشا در نخستین روزهای کاری‌اش در مسند استاندار کردستان به این مطالبه جدی مردم اهتمام ویژه دارد و به همراه مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی کشور از سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج بازدید کرد تا در جریان روند پیشرفت این کار قرار بگیرد.

ناصر علیزاده مدیر اجرایی پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد و ژاوه اظهار کرد: آب در غرب جغرافیای استان و فرصت‌ها در شرق استان قرار گرفته و در همین راستا اجرای دو طرح انتقال آب از سد آزاد و ژاوه در دستور کار قرار گرفته است.

وی در مورد وضعیت سد آزاد عنوان کرد: سد آزاد از نوع خاکی با ارتفاع ۱۲۵ متر و حجم ۳۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی تصریح کرد: سامانه انتقال آب به طول ۸۸ کیلومتر شامل ۷۳ کیلومتر خط لوله و دو تونل انتقال آب به طول کلی ۱۵ کیلومتر، سه ایستگاه پمپاژ با ارتفاع تلمبه‌زنی ۶۸۰ متر، ۳۸ کیلومتر خط انتقال برق و سه پُست با سطح ولتاژ ۶۳ کیلووات است.

مدیر اجرایی پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد و ژاوه سنندج خاطرنشان کرد: سد قوچم دهگلان هم از نوع خاکی با ارتفاع ۴۶ متر و حجم مخزن ۶۰ میلون مترمکعب است.

وی کمبود اعتبار را از مشکلات جدی در مسیر اجرای این پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: تامین آب شرب ۴۰ درصد از جمعیت استان، تامین نیاز آبی در بخش صنعت معادل ۸ میلیون مترمکعب، جلوگیری از فرونشست و نجات دشت‌های قروه دهگلان، اشتغال‌زایی در بخش صنعت و کشاورزی برای بیش از ۱۰ هزار نفر، توسعه کشاورزی در ۵ هزار هکتار از اراضی کردستان و مهار آب‌های مرزی در غرب کشور و انتقال ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب از مهمترین اهداف اجرای این طرح‌ها است.

وی افزود: انتقال ۲۳۰ میلیون مترمکعب آب خروجی از غرب کشور برای شرب، صنعت و کشاورزی استان کردستان در قالب این دو طرح دنبال می‌شود.

هزینه ۳۰ هزار میلیاردی برای اجرای پروژه انتقال آب از سد آزاد

علیزاده از پیشرفت ۸۵ درصدی این پروژه‌ها خبر داد و گفت: بر اساس ارزش ریالی امروز ۳۰ هزار میلیارد تومان تاکنون در این دو طرح سرمایه‌گذاری شده است هر چند مردم تاکنون از مزایای آن بهره‌مند نشده‌اند.

وی انتقال آب برای ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را از اهداف اجرای این طرح‌ها بیان کرد و گفت: برای اتمام طرح انتقال آب از سد آزاد به سنندج ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم.

مدیر اجرایی پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد و ژاوه سنندج اضافه کرد: تاکنون ۲۴۰ میلیارد تومان به لحاظ عملکردی هزینه کرده‌ایم و ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر برای اتمام آن نیاز داریم که اگر فوری تخصیص داده شود کار در کمترین زمان ممکن به اتمام می‌رسد.

وی عنوان کرد: این پروژه در بهمن ماه سال گذشته با برآورد هزینه‌ ۳۵۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد اما به دلیل افزایش قیمت لوله و سایر تجهیزات، اگر این اعتبار به زودی تامین نشود هزینه‌ اجرا افزایش دو برابری خواهد داشت.

علیزاده تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و با وجود تمام تلاش‌هایی که در حوزه‌های مختلف برای جذب و تامین اعتبار انجام دادیم توفیقی حاصل نشده است.

وی عنوان کرد: نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر لوله اجرا شده ولی برای ادامه کار نیاز به تامین اعتبار داریم.

مدیر اجرایی پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد و ژاوه گفت: در مجموع هزینه انتقال آب از سد آزاد ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که در صورت تامین ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از سدها تحول بزرگی در اقتصاد کردستان ایجاد می‌کند

بهرام نصراللهی‌زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استاندار کردستان هم در این بازدید گفت: گاهی اوقات سطح بالای مشکلات موجب می‌شود که حرکت‌ها و تلاش‌های خوب را کمتر ببینیم، با وجود اینکه پروژه‌های بزرگ‌مقیاس در کشور ما بسیار زمان‌بر است؛ اما اجرای پروژه انتقال آب از سد آزاد به سنندج با سرعت بسیار خوبی جلو رفته است.

وی تصریح کرد: این پروژه وارد فاز اجرا شد و در حوزه آب و وزارت نیرو سرمایه‌گذاری‌های کلانی در استان انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: با بهره‌برداری از سدها و طرح‌های آبرسانی تحول بزرگی در اقتصاد و درآمد سرانه مردم استان ایجاد می‌شود.

نصراللهی‌زاده افزود: طبق ماده ۵۶ می‌توانیم از ظرفیت بانک‌ها برای تامین اعتبار پروژه‌ها استفاده کنیم و سازمان برنامه و بودجه بازپرداخت اصل و سود سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها را تضمین می‌کند.

وی افزود: در صورت اجرا و بهره‌برداری کامل طرح سد ژاوه، ۸ تا ۱۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان به آبی تبدیل می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان تصریح کرد: برای این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصویب شده و تاکنون ۹۰ درصد تخصیص پیدا کرده و ۱۰ درصد مابقی هم به زودی تخصیص پیدا می‌کند.

وی در ادامه به مشکل آب شرب سنندج و مانورهای رسانه‌ای و تلاش مسئولان در رفع این مشکل گریزی زد و گفت: مشکل آب سنندج معمولا در فصل سرد سال و زمان بارش‌ها خود به خود کاهش پیدا می‌کند و ما باید از این فرصت چند ماه برای اتمام و بهره‌برداری از این پروژه که با پیشرفت خوبی در حال انجام است،استفاده کنیم.

نصراللهی‌زاده نیاز اعتباری این پروژه را ۴۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان از این میزان در قانون بودجه برای این پروژه اختصاص پیدا کرده و مابقی اعتبار تا ۴۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز را از محل اعتبارات متفرقه و غیره تامین خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: انتقال آب سد آزاد به سنندج جدای از رفع مشکل آبی سنندج، با توجه به آزادشدن سد قشلاق، زمینه توسعه کشاورزی از محل آب این سد در استان فراهم خواهد شد.

وی به جانمایی سامانه انتقال آب از سد آزاد به دشت قروه و دهگلان هم گریزی زد و گفت پروژه انتقال آب به قروه و دهگلان با توجه به اینکه نبض صنعت در آنجاست از ضرورت‌ها است.

انتقال آب برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری سنندج

حجت‌الله محقق مدیر پروژه انتقال آب از سد آزاد به سنندج هم اظهار کرد: سد آزاد با ظرفیت ۳۰۰ میلیون مترمکعب، ظزفیت انتقال ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب دارد.

مدیر پروژه انتقال آب از سد آزاد به سنندج گفت: الان ۱.۲ دهم مترمکعب در ثانیه آب از سد آزاد به سد قشلاق انتقال داده می‌شود و تا الان هم حدود ۱۴ میلیون مترمکعب آب از سد آزاد منتقل شده است.

وی اظهار کرد: تونل میانی حوضه آبریز سد آزاد را به حوضه قشلاق منتقل می‌کند.

محقق خاطرنشان کرد: برای اینکه آب سد آزاد را به تصفیه خانه سنندج منتقل کنیم یک خط لوله به طول ۲۷ کیلومتر در دستور کار قرار داده‌ایم و بنا داریم با این خط لوله در افق ۱۴۲۵ نیاز آبی ۷۰۰ هزار نفر را برطرف کند.

وی اضافه کرد: این خط لوله ۲.۴ دهم مترمکعب در ثانیه آب را از سد آزاد منتقل می‌کند که پروژه در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر پروژه انتقال آب از سد آزاد به سنندج تصریح کرد: ۱۰ کیلومتر کانال‌ حفر شده، ۴ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده و یک کیلومتر لوله هم در انبار موجود است، ۱۸۰ نفر نیرو و نزدیک ۸۰ دستگاه روی این پروژه فعالیت می‌کنند.

تامین اعتبار مورد نیاز پروژه‌های آبی کردستان پیگیری می‌شود

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان هم در جمع‌بندی بازدید از پروژه‌های سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج و در ادامه به سد قوچم و بخش شرقی استان، اظهار کرد: این دو پروژه از ابرپروژه‌های کشور در حوزه وزارت نیرو است.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها از جهات مختلف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت و غیره اهمیت حیاتی برای ما دارند.

زارعی‌کوشا تصریح کرد: تا امروز زحمات زیادی در مسیر به نتیجه رساندن این پروژه‌ها کشیده شده است و امروز هم با توجه به یک عزم جدی در مجموعه وزارت نیرو و شرکت مجری این طرح ایجاد شده و همچنین همدلی که در استان شکل گرفته و پیگری‌های ملی که برای تامین اعتبارات مورد نیاز آن صورت می‌گیرد، امیدواریم هرچه زودتر شاهد به بهره‌برداری این پروژه‌ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: خط انتقال سد آزاد به سنندج با تلاش جهادی در حال انجام است البته در زمینه اعتبارات، مطالبات و درخواست‌هایی دارند که از محل ماده ۵۶ اعتباری مصوب شده که باید با جدیت پیگیری و با تامین آن از طریق یکی از بانک‌های کشور به کار سرعت بدهیم.

استاندار کردستان افزود: اینکه علی‌رغم همه مشکلات، توفقی در کار پروژه ایجاد نشده جای تقدیر دارد و امیدواریم هرچه زودتر با تزریق به موقع اعتبار شاهد سرعت بخشی هرچه بیشتر به پروژه و اتمام آن باشیم.

پروژه انتقال آب از سد ژاوه ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی با بیان اینکه اتمام طرح سد ژاوه هم نیازمند اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان است که از محل اعتبار ماده ۵۶ تصویب شده و باید پیگیری کنیم، ابراز امیدواری کرد، پروژه انتقال آب به سنندج تا آغاز فصل گرما اتمام شود و نهایتا تا پایان ۱۴۰۲ مجموعه این دو پروژه بزرگ به بهره‌برداری برسد.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: تحقق این مهم می‌تواند تحول چشمگیری در تبدیل اراضی دیم به آبی و رونق درآمد و بالارفتن سرانه درآمد استان نقش آفرینی جدی داشته باشد.

وزارت نیرو برای بهره‌برداری پروژه‌های سد آزاد و سد ژاوه دستور ویژه صادر کرده است

سیدحسن رضوی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هم در جریان این بازدید اظهار کرد: وزارت نیرو دستور ویژه‌ای برای اتمام و بهره‌برداری پروژه‌های سد آزاد و سد ژاوه در کردستان داده است.

وی خاطرنشان کرد: مباحث مادی این دو پروژه با پیگیری‌های استاندار و رئیس سازمان برنامه‌ریزی استان در حال حل شدن است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود:‌ پکیج آبی کردستان را به نحوی برنامه‌ریزی کرد‌ ایم که تا پایان ۱۴۰۲ هر ۶ ماه یک پروژه به نتیجه برسد.

وی گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های ما در این راستا انتقال آب سد آزاد به سنندج و رفع مشکل آب شرب سنندج است که با جدیت در حال انجام و قبل از شروع فصل گرما به نتیجه خواهیم رساند.

رضوی تصریح کرد: کل پروژه‌های کردستان از باب طرح جامع آب که شرکت آب نیرو کارفرمای آن است را به اتمام می‌رسانیم.

وی در مورد رفع دغدغه‌های مردم سنندج در مورد آلاینده‌های آب سد ژاوه هم گفت:‌ ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج نخستین گام در این راستا بود که در حال حاضر پیشرفت ۸۰ درصدی دارد و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی عنوان کرد: در یک کار مشترک با مجموعه ادارات استان و استفاده از ظرفیت ملی احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرها و روستاهایی که فاضلاب آنها به صورت خام تخلیه می‌شود در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اضافه کرد: در کنار همه اینها، برای سازه سد ژاوه در طول سال گذشته و امسال اقداماتی انجام شده که نگرانی‌های زیست‌محیطی را را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/