رییس سازمان بورس:

سود سهام عدالت تا پایان امروز در حساب سهامداران است

سود سهام عدالت تا پایان امروز در حساب سهامداران است

به گزارش پارس پرس، «مجید عشقی» امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در زمینه تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده اما تاکنون تصمیم نهایی در هیات مدیره اتخاذ نشده است.

وی با بیان اینکه انجام این کار نیازمند رفع برخی از ابهامات اساسی است، ادامه داد: در ابتدا باید بحث بودجه به نتیجه برسد و همچنین موضوع ریسک‌های سیاسی فروکش کند تا بتوان تصمیم منطقی در این خصوص اتخاذ کنیم.

عشقی تاکید کرد: برنامه ما این است تا دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش پیدا کند.

وی انحصار زدایی را به عنوان یکی از فعالیت‌های جدی سازمان بورس عنوان کرد و گفت: نزدیک به ۱۲ سال بود که اقدامی برای تاسیس کارگزاری جدید انجام نشده بود اما از آبان ماه سال جاری موافقت اصولی برای صدور مجوز هشت کارگزاری انجام شد که یک مجوز هم در چند وقت گذشته صادر شد.

عشقی اعلام کرد: موافقت اصولی برای تاسیس شرکت سبدگردان، سه موافقت اصولی تاسیس مشاور سرمایه گذاری و ۲ مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی انجام شد.

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: امسال شاهد برخی از نوسانات بودیم اما با این حال از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع با روش‌های مختلف سرمایه‌ای و بدهی را انجام داده‌ایم.

وی گفت: اوراق بدهی در مجموع حدود ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بود که جمع کل تامین مالی عددی حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام

رییس سازمان بورس به پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون به دنبال پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام هستیم.

وی ادامه داد: سال ۹۹ تقریبا ۱۳۲ نماد سود بالغ ۲۵ میلیون نفر را از طریق سجام پرداخت کردند، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۸۶ شرکت از طریق سجام سود پرداخت کردند که نزدیک به ۴۵ میلیون نفر سهامدار بودند، دو پرونده نیز در جریان است که تا اخر هفته انجام می شود.

سود سهام عدالت در حال واریز است

عشقی به جزییات پرداخت سود سهام عدالت اشاره کرد و افزود: عملیات واریز سود سهام عدالت بالغ بر ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۲۱ نفر از سهامداران سهام عدالت که سجامی بودند یا شماره شبای بانکی آنها از طریق سامانه سهام عدالت در اختیار ما قرار گرفته است از شب گذشته آغاز شده و سود دارندگان دارایی‌های مختلف متناسب با سودی که به آنها تعلق گرفته در حال واریز است.

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری‌های انجام شده با شبکه بانکی تا پایان امروز کل سود این افراد بیش از ۴۳ میلیون نفر واریز شود.

وی به رقم نهایی سود سهام عدالت اشاره کرد و افزود: برای کسانی که دارای پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی سهام عدالت هستند ۵ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۳۹۹ ریال سود به آنها اختصاص پیدا می کند.

عشقی گفت: افراد دارای پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، ۵ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۹۴۴ ریال و دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی رقمی معادل ۱۰ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۷۱ ریال سود پرداخت می‌شود.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه رقم‌های اعلام شده برای سال جاری است، گفت: برخی از افراد ممکن است بخشی از پرتفوی خو را فروخته باشند یا پاره از سهم را در اختیار داشته باشند، بنابراین ممکن است این اعداد متفاوت باشد.

عشقی خاطر نشان کرد: مسایل مربوط به زیرساخت ها و نیز فناوری اطلاعات (IT) از جمله مسایلی است که با توجه به گسترش بازار باید برنامه‌های حدی در این زمینه در دستور کار قرار بگیرد که در این زمینه قرار است تا در هفته جاری اقدام به رونمایی از سامانه هوشمند پایش و نظارت بازارسرمایه کنیم.

رییس سازمان بورس اعلام کرد: همچنین سامانه‌هایی برای نظارت موثرتر بر نهادهای مالی مانند صندوق‌ها و سبدگردان‌ها در نظر گرفته شده که اکنون در حال بهره‌برداری از آن هستیم.

پذیرش نخستین معدن طلای کشور در بازار سرمایه

وی به پذیرش نخستین معدن طلای کشور در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: گشایش قراردادهای آتی در همه کالاهای امکان پذیر حاضر در بورس های کالا حزو برنامه های مدنظر است تا بتوان آن را به مرحله اجرا رساند.

عشقی اظهار داشت: در حوزه صندوق ها، در تلاش هستیم تا اقدام به راه اندازی صندوق های مختلف کنیم تا سرمایه گذاران و افرادی که به دنبال سرمایه گذاری از طریق بازار سرمایه هستند بتوانند با توجه به برنامه ریزی های مختلف خود برای سرمایه گذاری از این ابزارها استفاده کنند که از جمله این صندوق ها، صندوق املاک و مستغلات بود که در دستور کار سازمان بورس است.

نمایش عمق مظنه نمادها از ۱۵ فروردین برای همه سهامداران

رئیس سازمان بورس به برنامه های این سازمان در زمینه بهبود ریزساختارهای بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: نمایش عمق مظنه از جمله مشکلاتی بود که با شبهاتی جدی همراه بود. براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این است تا عمق مظنه نمادها از ۱۵ فروردین برای همه سهامداران نمایش داده شود.

وی با اشاره به تعامل سازمان بورس با صنایع مختلف، گفت: به منظور همکاری بیشتر با صنایع مختلف اقدام به راه اندازی میز صنعت کرده‌ایم تا بتوان از این طریق مشکلات حاکم در صنایع را مورد بررسی قرار دهیم.

عشقی در ادامه به مدیریت کانون سهامداران حقیقی اشاره و اظهار کرد: مدیریت این مساله به صورت سراسری اقدامی بسیار سخت است و برنامه ما این است تا مدیریت کانون سهامداران حقیقی به صورت منطقه ای و استانی یا تجمیع چند استان انجام شود.

اقدامات سازمان بورس در راستای بهبود روند معاملات بورس

وی در مورد اقدامات انجام شده سازمان بورس در راستای بهبود روند معاملات، تاکید کرد: همیشه مشکلات حاکم بر بازار سرمایه از جمله دغدغه های جدی بازار بوده است که در این زمینه اقداماتی مانند ارتقا و تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه، تعیین سقف برای نرخ گاز طبیعی و نیز کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکت های تولیدی به ۲۰ درصد انجام شده است تا بازار بتواند روزهای خوبی را تجربه کند. این مسایل از جمله مواردی هستند که در بودجه ١۴٠١ هم مورد توجه قرار گرفته است.

برنامه های سازمان بورس در سال ١۴٠١

عشقی در خصوص به برنامه‌های در دستور کار سازمان بورس در سال ١۴٠١، گفت: اکنون برنامه‌های مختلفی در دستور کار سازمان بورس است و برنامه های گسترده‌ای را در حوزه‌های افزایش نقش بازارسرمایه درتامین مالی و نیز حمایت از حقوق سرمایه گذاران در نظر گرفته‌ایم.

حاشیه‌های ایجاد شده در سهام سرخابی ها

عشقی در پاسخ به سوالی در خصوص عرضه سهام سرخابی در فرابورس، بیان کرد: سازمان بورس سهم هیچ شرکتی را برای خرید و فروش پیشنهاد نمی‌دهد، بنابراین در مورد استقلال و پرسپولیس هم هیچ توصیه‌ای را برای خرید آن نداریم.

رییس سازمان و اوراق بهادار ادامه داد: به طور حتم در صورت ورود ارکان بازار سرمایه و پیشنهاد به سهامداران برای خرید و فروش سهام با آنها برخورد جدی خواهیم داشت و رویکرد سازمان بورس و دیگر ارکان آن باید فقط ایجاد شفاف سازی باشد.

وی به دعوت های انجام شده از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس اشاره و اضافه کرد: با توجه به وجود نوسان در معاملات بورس نمی توان انتظار کسب سود بدون ریسک از بازار سرمایه داشت؛ بنابراین دعوت مردم بدون در نظر گرفتن دانش مالی و سطح پذیری مردم اقدامی کاملا اشتباه است.

پیش بینی معاملات بورس در سال آینده

عشقی در پاسخ به سوالی در خصوص روند بورس برای سال آینده، اظهار داشت: روند معاملات بورس برای سال آینده وابسته به لایحه بودجه خواهد بود. با توجه به موارد در نظر گرفته شده و نیز احکام کلی در لایحه بودجه، پیش پینی می‌شود که تحت تاثیر برخی از اقدامات توسعه‌ای فروش شرکت‌ها رشد چشم‌گیری را پیدا کنند.

معافیت صندوق های سرمایه گذاری از مالیات

رییس سازمان بورس در ادامه در مورد صحبت‌های مطرح شده درخصوص اعمال مالیات بر صندوق های سرمایه گذاری، گفت: به لحاظ قانونی صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید معاف از مالیات باشند و سازمان بورس هم معتقد به معاف آنها از مالیات است. با توجه به حاشیه های ایجاد شده در این زمینه اکنون در حال تعامل با با سازمان امور مالیاتی هستیم تا بتوان هر چه سریعتر ابهامات ایجاد شده را برطرف کنیم.