درخواست رد صلاحیت ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴

نظرسنجی جدید نشان داد که بیش از نیمی از آمریکایی ها فکر می‌کنند درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین این کشور برای لغو مقررات انتخاباتیِ قانون اساسی، باید باعث رد صلاحیت او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شود.

به گزارش پارس پرس، تارنمای هیل نوشت: نتایج نظرسنجی دانشگاه «کوئینپیاک» نشان می دهد که ۵۱ درصد رای دهندگان واجد شرایط فکر می کنند که اظهارات اخیر ترامپ باید مانع شرکت او در انتخابات آینده ریاست جمهوری شود.

این نتایج همچنین حکایت از آن دارد که ۴۰ درصد از رای دهندگان می گویند نباید ترامپ به خاطر این اظهارات رد صلاحیت شود.

نظرسنجی این دانشگاه نشان داد ۸۶ درصد از دموکرات ها و ۵۲ درصد جمهوریخواهان و افراد مستقل فکر می کنند که اظهارات رئیس جمهوری پیشین آمریکا درباره قانون اساسی عاملی برای رد صلاحیت ترامپ برای راهیابی دوباره به کاخ سفید است . تنها ۱۷ درصد از جمهوریخواهان هم حزبی ترامپ این نظر را تایید می کنند.

ترامپ بلافاصله بعد از انتخابات میاندوره ای کنگره، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام آمادگی کرد. انتخابات نوامبر کنگره نتایج ناامیدکننده ای را برای جمهوریخواهان داشت و باعث شکست نامزدهای مورد تایید ترامپ در رقابت های کلیدی شد.

ترامپ اوایل ماه جاری میلادی در رسانه اجتماعی «تروث» (که توسط گروه رسانه و فناوری ترامپ راه اندازی شده) چنین استدلال کرد که انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری شاهد «تقلب گسترده» بود که این امر «این امکان را می دهد که همه مقررات، قوانین، مفاد قانونی حتی در قانون اساسی لغو شوند».

ترامپ سپس از این اظهارات خود عقب نشینی و تاکید کرد که خواستار لغو قانون اساسی نشده است و نوشت: اگر در یک انتخابات به طور غیرقابل انکاری تقلب شده باشد، باید نتایج به برنده قانونی برسد یا دستکم انتخابات دوباره انجام شود. جایی که تقلب آشکار و علنی است، نباید محدودیت زمانی برای تغییر وجود داشته باشد!

بر اساس نظرسنجی کوئینپیاک، محبوبیت ترامپ در بین رای دهندگان جمهوریخواه و به طور کلی رای دهندگان کاهش جدید داشته است و تنها ۳۱ درصد از آمریکایی ها نگاه مثبتی به ترامپ دارند.

انتقادها از ترامپ به خاطر حوادث و حمله به کنگره که بعد از انتخابات سال ۲۰۲۰ در آمریکا رخ داد همچنان ادامه دارد و حتی برخی از هم حزبی های او نیز همچنان ترامپ را در این حمله مقصر می دانند.

«آدام کینزینگر» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت که ترامپ در رابطه با شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره «کاملا مجرم» است.

وی گفت او مرتکب جرم شده است.ترامپ می داند چه کرده است. این موضوع را به صراحت گفته ایم. او قبل از ۶ ژانویه می دانست چه اتفاقی در حال رخ داده است. ترامپ مقامات وزارت دادگستری را تحت فشار قرار داد تا بگویند انتخابات ربوده شده و با تحت فشار دادن آنها برای اذعان بر این مساله از آنها خواست بقیه امور را به او واگذار کنند.
این عضو کمیته تحقیقات حمله به کنگره بر اتفاقاتی تاکید کرد که در آغاز شورش و در نهایت تلاش ترامپ برای قائله دادن به تنش ها با دستور به شورشیان برای بازگشت به خانه هایشان گذشت، تاکید کرد.

این هم حزبی ترامپ گفت رئیس جمهوری پیشین فعالانه در برابر فشار خانواده و کارکنانش برای جلوگیری از این اتفاق مقاومت کرد و فقط وقتی مشاهده کرد پلیس این روند را بر خلاف روند دلخواه او متوقف کرد و این اشغال موفق نخواهد شد، از آن دست برداشت.

انتظار می رود با آغاز بکار کنگره جدید در آمریکا نتایج نهایی این تحقیقات منتشر شود.

کینزینگر یکی از ۱۰ جمهوریخواه خواهان استیضاح ترامپ به دلیل حمله به کنگره بوده و گفته بعد از پایان دوره خدمتش در ژانویه ۲۰۲۳ قصد ندارد بار دیگر در انتخابات کنگره شرکت کند.

انتهای پیام/