تسلیت سفیر ایران در پی در گذشت پژوهشگر و ادیب تاجیک

به گزارش پارس پرس، سفیر ایران در تاجیکستان درگذشت ادیب و پژوهشگر تاجیک را تسلیت گفت. متن پیام محمد تقی صابری به شرح زیر است: بازگشت همه به سوی اوست “از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش” خبر درگذشت نویسنده، ادیب، پژوهشگر، ایران‌شناس و ایران‌دوست نام آشنای تاجیک، شادروان مرحوم […]

به گزارش پارس پرس، سفیر ایران در تاجیکستان درگذشت ادیب و پژوهشگر تاجیک را تسلیت گفت.

متن پیام محمد تقی صابری به شرح زیر است:

بازگشت همه به سوی اوست

“از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش”

خبر درگذشت نویسنده، ادیب، پژوهشگر، ایران‌شناس و ایران‌دوست نام آشنای تاجیک، شادروان مرحوم میرزا ملااحمد رییس انجمن دوستی تاجیکستان و ایران باعث تاسف و تاثر اینجانب شد.

ایشان در طول عمر با ثمر خویش بیش از ۴۵۰ اثر و یادگار ارزشمند علمی و ادبی در حوزه ادبیات فارسی و ایران شناسی از خود برجای گذاشتند که تعدادی از آن‌ها در جمهوری اسلامی ایران نیز منتشر شده و در طول این سال‌ها جوایز متعددی را به پاس زحمات خود از جشنواره‌های علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است.

در سال ۱۴۰۰ خورشیدی ایشان به عنوان برگزیده دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند که اینجانب افتخار داشتم از طرف جمهوری اسلامی ایران این جایزه ارزشمند را به ایشان اهدا نمایم.

ترجمه قرآن کریم به خط سیریلیک از دیگر خدمات ارزشمند ایشان در حوزه اسلام شناسی محسوب می‌شود.

شادروان مرحوم میرزا ملا احمد بعنوان عضو پیوسته آکادمی علوم و اتحادیه نویسندگان جمهوری تاجیکستان، از سال ۱۳۸۱ خورشیدی ریاست انجمن دوستی تاجیکستان و ایران را نیز برعهده داشتند و بدون تردید نقش ممتازی در تحیکم پیوند‌های ناگسستنی ایران و تاجیکستان ایفاء نمودند.

بی‌شک، با درگذشت ایشان، جامعه علمی، ادبی و فرهنگی جمهوری تاجیکستان یکی از شخصیت‌های بزرگ خود را از دست داد.

ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، ملت و کشور دوست و برادر و هم فرهنگ و هم زبان تاجیکستان، از درگاه خداوند بزرگ برای آن مرحوم رحمت واسعه، آرامش ابدی و جنت مکانی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی آرزو می‌نمایم.

محمد تقی صابری

سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان

انتهای پیام/