طول بزرگراه‌های کشور تا پایان فعالیت دولت به ۲۰ هزار کیلومتر می‌رسد

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی عصر پنجشنبه در جریان بازدید از طرح بزرگراه پیامبر اعظم(ص) کنارگذر شرق اصفهان افزود: در هشت سال اخیر با سختکوشی پیمانکاران، مشاوران و دیگر دست‌اندرکاران، سالانه یکهزار کیلومتر به طول بزرگراه‌های کشور افزوده شده است. وی این طرح‌ها را اقدامی سازنده و بسیار موثر در ایمنی و افزایش بهره‌وری از حمل و نقل کشور برشمرد و […]



به گزارش ایرنا، محمد اسلامی عصر پنجشنبه در جریان بازدید از طرح بزرگراه پیامبر اعظم(ص) کنارگذر شرق اصفهان افزود: در هشت سال اخیر با سختکوشی پیمانکاران، مشاوران و دیگر دست‌اندرکاران، سالانه یکهزار کیلومتر به طول بزرگراه‌های کشور افزوده شده است.

وی این طرح‌ها را اقدامی سازنده و بسیار موثر در ایمنی و افزایش بهره‌وری از حمل و نقل کشور برشمرد و از اینکه جریان سازندگی و پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ با طرح‌های محرومیت‌زدایی و گسترش راه‌های روستایی فعال شده است، اظهار خرسندی کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در این هشت سال، اتفاقات بزرگی رُخ داده و با توسعه بزرگراه‌ها، مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان و بشاگرد در استان هرمزگان، پس از یک عمر از بن بست خارج شدند.

وی یادآور شد: در زمینه احداث آزادراه‌ها در این دوره تلاش وسیعی صورت گرفت و طرح‌های سنواتی زودتر تعیین تکلیف شد که از جمله آنها طرح کنارگذر شرق اصفهان است که ۲۵ سال در دست اقدام بود ولی در یک سال و اندی گذشته، بیش از ۴۰ درصد پیشرفت داشت.

اسلامی تصریح کرد: امروز حدود پنج هزار میلیارد تومان کار در استان اصفهان شروع شد که در شرایط تحریم، از اراده مصمم و منسجم حکایت دارد که بصورت سازمان‌یافته در حال انجام است.

وی، طرح قطار سریع‌السیر برقی اصفهان را یکی از طرح‌های حائز اهمیت برشمرد و گفت: سعی ما این است که این طرح از حالت توقف خارج شود و در این راستا هزینه‌ هنگفتی که با زیرگذرهای غیرمعقول به این طرح اضافه و هزینه آن را ۲ برابر کرده بود، از نقطه صفر تهران تا اصفهان حذف شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اجرای این طرح بگونه‌ای تنظیم شده که بتوان در زمان‌بندی اولیه، نخستین طرح نسل جدید و پیشرفته قطارهای پرسرعت را وارد کشور کنیم و در پرتو این ظرفیت، فناوری حاضر گسترش یابد و قطار پرسرعت ۳۰۰ کیلومتر و بالاتر در زندگی مردم ما، جای خود را پیدا کند.

عملیات اجرایی بزرگراه پیامبر اعظم(ص) به طول ۲۹.۵ کیلومتر با هزینه‌ بالغ بر یک هزار میلیارد ریال، امروز آغاز شد تا امکان دسترسی مردم دولت‌آباد به آزادراه شرق اصفهان را فراهم کند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در آیین بهره‌برداری از ۱۱ کیلومتر مسیر چهار خطه محور اصفهان- اردستان گفت: در دنیا ثابت شده است که بودجه نگهداری راه‌ها نباید با بودجه عمومی دولت گره بخورد.

داریوش امانی افزود: باید با دریافت عوارض خودرو، سوخت، راه و یا منابع جدید درآمد، این بودجه تامین شود.

وی با اشاره به خرابی شدید بیش از ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های کشور گفت: برای بهسازی این محورها به ۱۳ هزار میلیارد تومان پول نیاز است و این در حالیست که ۳۵ هزار کیلومتر از این راه‌ها که بیش از ۹۰ درصد بخش اقتصادی مسافر و ترانزیت کشور در  آن تردد دارند، شریانی و تزانزیتی است.

امانی یادآور شد: امروز برای نگهداری ۲۳۱ هزار کیلومتر از راه‌های کشور با همه صرفه‌جویی‌ها به ۳۹ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: تلاش می‌شود تا راه‌های شریانی در شرایط مطلوب نگه داشته شود اما این کار سخت است.

به گزارش ایرنا، با بهره‌برداری از مسیر چهار خطه‌ی محور اردستان_اصفهان به طول ۲۲ کیلومتر، فاصله این دو شهر حدود پنج کیلومتر کوتاه‎‌تر شد.

همزمان با این طرح، عملیات اجرایی آسفالت حفاظتی راه‌های استان به طول بیش از ۵۰ کیلومتر با اعتبار ۱۶۰ میلیارد ریال، روکش آسفالت گرم راه‌های استان به طول بیش از ۲۴۵ کیلومتر با اعتبار بالغ بر یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، روکش حفاظتی سیکلت راه‌های روستایی استان به طول۲۹۰ کیلومتر با اعتبار بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال، زیرسازی راه‌های روستایی به طول ۶۰ کیلومتر با اعتبار بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال، روکش آسفالت محور باقرآباد- دیزلو (اصفهان- اردستان) و لکه‌گیری راه‌های شریانی و اصلی استان با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز آغاز شد.



Source link