غلظت بالای سرب و ممنوعیت تردد در میدان نزدیک به کلیسای نوتردام

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، آتشی که دو سال پیش به جان کلیسای جامع نوتردام افتاد، حدود ۳۰۰ تُن از پنل‌های سربی موجود در سقف این بنای قرن سیزدهمی را ذوب و ذرات این فلز را در سطح وسیعی از شهر پاریس پخش کرد. خطر قرار گرفتن در معرض ذرات سمی سرب، مقامات […]



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، آتشی که دو سال پیش به جان کلیسای جامع نوتردام افتاد، حدود ۳۰۰ تُن از پنل‌های سربی موجود در سقف این بنای قرن سیزدهمی را ذوب و ذرات این فلز را در سطح وسیعی از شهر پاریس پخش کرد.

خطر قرار گرفتن در معرض ذرات سمی سرب، مقامات شهر پاریس را برآن داشت مادامی که عملیات گسترده پاکسازی ادامه دارد، دسترسی به چند نقطه از شهر را ممنوع و حتی چند مدرسه را تعطیل کنند. به کودکان و زنان باردار هم توصیه شد برای تشخیص هرگونه عارضه احتمالی، آزمایش خون بدهند. میدان روبه‌روی کلیسای نوتردام یکی از این مناطق ممنوعه بود. دسترسی به این میدان چند هفته بعد از آتش‌سوزی آزاد شد و مسئولین وعده دادند غلظت سرب موجود در این منطقه را به طور منظم اندازه‌گیری کنند.

حالا با گذشت دو سال، پلیس فرانسه دیروز (سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت) با انتشار بیانیه‌ای از منع مجدد تردد در این میدان خبر داد و گفت: نتایج جدیدترین دور از آزمایشات نشان می‌دهد غلظت غبار سرب در برخی نقاط این میدان بالاتر از حد نرمال است.

تردد در این میدان پس از دور جدید عملیات پاکسازی و وقتی غلظت سرب به اندازه کافی پایین آمد، آزاد خواهد شد. 

عصر روز ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۹۸) شعله‌های آتش کلیسای نوتردام را فراگرفت و وحشت تخریب این میراث تاریخی به جان مردم فرانسه و جهان افتاد. در نهایت اگرچه مناره و سقف این کلیسا براثر آتش‌سوزی نابود شد تلاش‌ تیم‌های آتش‌نشانی این میراث قرون وسطایی را از خطر تخریب کامل حفظ کرد. 

در دو سالی که از این اتفاق می‌گذرد، روند بازسازی این بنا طولانی و پرزحمت بوده و براساس پیش‌بینی‌ها نوتردام تا آوریل سال ۲۰۲۴ میلادی یعنی پنج سال پس از سانحه آتش‌سوزی به شکوه و عظمت سابق خود برنخواهد گشت.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه بلافاصله پس از آتش‌سوزی یک ضرب الاجل پنج ساله برای بازسازی نوتردام تعیین کرد تا بازدید از این بنا از سال ۲۰۲۴ میلادی که پاریس میزبان المپیک تابستانی است، دوباره ممکن شود. تا به این جای کار تمام زمان صرف عملیات ایمن‌سازی سازه از جمله جداسازی ۴۰ هزار داربستی شده است که در اثر آتش در هم تنیده شدند. به احتمال زیاد این کار تابستان تمام می‌شود و بازسازی اصلی اوایل سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.



Source link