استاندار: رویکرد توسعه یزد مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است

به گزارش ایرنا محمدعلی طالبی روز دوشنبه در آیین جشن بهره مندی ۱۰۰ درصد روستاهای استان به اینترنت پر سرعت که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، افزود:در یزد علاوه بر اینکه در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان زیرساخت ها فراهم است، نیروهای متخصص و تحصیل کرده هم وجود دارد و شرایط برای […]



به گزارش ایرنا محمدعلی طالبی روز دوشنبه در آیین جشن بهره مندی ۱۰۰ درصد روستاهای استان به اینترنت پر سرعت که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، افزود:در یزد علاوه بر اینکه در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان زیرساخت ها فراهم است، نیروهای متخصص و تحصیل کرده هم وجود دارد و شرایط برای توسعه آن فراهم هست.

وی اظهار کرد: وحدت گفتمان توسعه اقتصاد دانش بنیان بین مسوولان استان نهادینه شد و همه در تلاش برای رسیدن به اهداف در این زمینه هستند و یزد جزو اولین استان های کشور است برنامه راهبردی نظام نوآوری را تدوین و به مرحله اجرا گذاشت.

به گفته استاندار یزد، نگاه به آینده این است که استان در زمینه اقتصاد دانش بینان الگویی برای سایر استان ها شود، امیدواریم با حمایت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این امر هم محقق شود.

طالبی با اشاره به بهره مند ۱۰۰ درصد روستاهای استان از اینترنت پرسرعت گفت: گرچه ۲۰ درجمعیت استان در روستاها ساکن هستند اما بافت جمعیتی و جغرافیایی استان به گونه ای است که حدود نیمی از جمعیت استان از خدمات روستاها بهره مند هستند و در ۲، سه سال اخیر به دلیل فراهم شدن زیرساخت های ارتباطی شاهد مهاجرت معکوس به روستاها استان هستیم.

همچنین مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد در این مراسم با اشاره به آماده سازی طرح های توسعه ارتباطات روستایی استان در یک ماه اخیر گفت: یزد بر اساس آخرین سرشماری ها دارای ۳۳۷ روستای بالای ۲۰ خانوار است که تا سال ۱۳۹۹ از این تعداد روستاها،  ۸۸ درصد به شبکه ملی متصل بود و ۲۳ روستا هم باقی مانده بود.

محمدرضا پاکدل با اشاره به ایجاد ۲۰ سایت موبایل با اختصاص ۵۶ میلیارد تومان جهت برقراری اینترنت پرسرعت در روستای باقیمانده استان، اظهار کرد: از مجموع این سایت های مخابراتی ایجاد شده،  هفت سایت در شهرستان اردکان، چهار سایت در اشکذر، سه سایت در بافق،  ۲ سایت در بهاباد، همین تعداد  در تفت، یک سایت مخابراتی در شهرستان خاتم و یک سایت نیز در مهریز ایجاد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد خانوارهای روستایی استان شامل ۳۳۷ روستا با ۴۶ هزار و ۹۰۵ خانوار و جمعیت ۱۵۱ هزار و ۲۵۵ نفر از شبکه اینترنت پرسرعت برخوردارند و با شرایط و زیرساخت های مهیا شده در روستاهای استان، شاهد مهاجرت معکوس در برخی روستاها هستیم.

پاکدل گفت: هدف برنامه توسعه ششم دسترسی ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات بود که با اقدامات صورت گرفته در وزارتخانه، با تلاش مجریان طرح توسعه ارتباطات روستایی یو.اس.او(USO) و هماهنگی و همکاری های استانی، یزد موفق شد قبل از پایان برنامه، ۱۰۰ درصد روستاها را تحت پوشش قرار دهد.

وی اظهار کرد: این استان  رکورد دسترسی ۹۹.۸ درصد از جمعیت استان و ۱۰۰ درصد ساکنان روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت را ثبت کند.

۸۷درصد از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت یزد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند و از مجموع جمعیت ۹ هزار نفر هم عشایر هستند که عمدتا در شهرستان های ابرکوه وخاتم زندگی می کنند. 



Source link