امام‌جمعه شیراز برای گرامیداشت فرهنگ پهلوانی در زورخانه حضور یافت

به گزارش ایرنا آیت‌الله لطف‌الله دژکام شامگاه شنبه افزود: این حضرت ابراهیم (ع) بود که بنای مردانگی و فتوت را در عالم شروع کرد و به همه یاد داد و از آن روز تا حالا همه در مکتب مردانگی، شاگردی حضرت ابراهیم خلیل الرحمان را می کنند. وی ادامه داد: حضرت ابراهیم جد پیغمبر ما و […]



به گزارش ایرنا آیت‌الله لطف‌الله دژکام شامگاه شنبه افزود: این حضرت ابراهیم (ع) بود که بنای مردانگی و فتوت را در عالم شروع کرد و به همه یاد داد و از آن روز تا حالا همه در مکتب مردانگی، شاگردی حضرت ابراهیم خلیل الرحمان را می کنند.

وی ادامه داد: حضرت ابراهیم جد پیغمبر ما و جد امیرالمومنین است و از این حیث امیرالمومنین که رییس همه جوانمردان است نسبت به جد خود حضرت ابراهیم با احترام یاد می کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: سلام خودمان را تقدیم می کنیم به همه جوانمردان و آنهایی که مروت، انسانیت و آدمی گری را به ما آموختند و در راس این جوانمردان، حضرت ابراهیم خلیل الله است و همه شهدای بزرگی که مردی و مردانگی را به ما انسان ها یاد دادند.

دژکام تاکید کرد : غیرت و فتوت حضرت ابراهیم در چند جهت بوده است که این موارد در طول تاریخ برای همه ما مانده است و می توان از آن امروز درس گرفت.

او  گفت : در حالات حضرت ابراهیم اولین مسئله شکستن بت بود، حضرت ابراهیم بت شکن است، مردانگی و فتوت با بت شکنی همراه است ، مادر همه بت ها، بت نفس است، اول باید روی خود و شکستن بت نفس خود کار کنیم و در ادامه به دیگران مردانگی یاد دهیم.

امام جمعه شیراز  با بیان اینکه گر بر سر نفس خود امیری مردی، ادامه داد: کسی که زورش به خودش نرسد ممکن است بازوی قوی داشته باشد و زورش به دیگران برسد اما مردانگی را نمی تواند به کسی یاد دهد.

وی بیان داشت : آنچیزی که در سخنان مرشد زورخانه از حضرت علی (ع) نمایش داده شد دیدید که حضرت زورش به خودش رسید، “او خدو انداخت بر روی علی … افتخار هر نبی و هر ولی”، عمرو بن عبدود در جنگ تن به تن با امیرالمومنین شکست خورد و در ادامه زمین خورد و با نامردی آب دهان بر روی حضرت علی (ع) انداخت.

دژکلام افزود: حضرت از روی سینه عمرو بن عبدود بلند شد و قدم زد، یعنی زورش به خودش رسید.”از علی آموز اخلاص عمل” ، این را باید از حضرت علی (ع) یاد بگیریم.

وی گفت : از حضرت پرسیدند چرا دشمن را رها کردید و حضرت فرمود برای خدا می خواهم شمشیر بزنم، طرف من بی ادبی کرد و من ناراحت شدم اما برای خودم نمی خواهم برای خودم شمشیر بکشم بلکه برای خداست.

نماینده ولی فقیه دراستان فارس با اشاره به اینکه اگر برای ما فرهنگ پهلوانی و گود زورخانه اهمیت دارد، به این دلیل است که این قبیل درس ها در گود زورخانه داده می شود ، افزود : از مرشد بزرگوار باید تقدیر کنیم که با همراهی نوجوان عزیز ذکر حیدر حیدر را خوانده و اسم امیرالمومنین را بردند.

دژکام ادامه داد : هیچ ورزش دیگری در جهان سراغ نداریم که تا این حد کار ورزشی با ارزش های اخلاقی، مردانگی و فتوت پیوند داشته باشد و این یک افتخار انحصاری برای ما ایرانیان است.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنانش گفت : امروز شاهد به میدان آمدن جوانان عزیز در این عرصه هستیم ، همه عزیز و نورچشم ما هستند و ان‌شاءالله خود امیرالمومنین دست جوانان را بگیرد تا این عزیزان بتوانند این فرهنگ را که افتخار همه عالم است را از این گود به دیگران منتقل کنند.

 روز ۱۷ شوال برابر با سالروز جنگ خندق و نبرد دلیرانه حضرت علی علیه السلام با عمرو عبدود به عنوان روز ترویج فرهنگ پهلوانی نامگذاری شده است.

امسال برنامه های هفته پهلوانی از دوم تا هشتم خردادماه برگزار شد. 



Source link