انتخابات مهمترین مولفه اقتدار ملی مردم ایران در عرصه بین المللی است

به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز یکشنبه در نشست هم اندیشی با  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اصحاب مطبوعات و رسانه با موضوع پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی افزود: انتخابات در کشور ما فرصت بسیار بزرگ و سرمایه گرانقدری است و همه باید قدر و منزلت آن را شناخته و به خوبی […]



به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز یکشنبه در نشست هم اندیشی با  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اصحاب مطبوعات و رسانه با موضوع پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی افزود: انتخابات در کشور ما فرصت بسیار بزرگ و سرمایه گرانقدری است و همه باید قدر و منزلت آن را شناخته و به خوبی از آن استفاده کنند.
وی از همراهی رسانه های استان با مجموعه دادگستری استان کرمان تقدیر کرد و ادامه داد: ملت بزرگ ایران دو انتخاب بسیار مهم و تاثیرگذار در سرنوشت کشور از جمله سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و  روستا را در پیش رو دارد و به یقین در  ۲۸ خرداد سال جاری با همت و مشارکت حداکثری مردم و با شور و نشاط مردم فهیم کشور این دو انتخابات مهم برگزار و برگ زرین دیگری بر افتخارات نظام افزوده خواهد شد.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با تاکید بر این مطلب که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، ایرانی قوی را در عرصه ملی و منطقه ای به نمایش می گذارد، گفت: دشمنان از حضور پرشور مردم در انتخابات واهمه دارند و آثار این واهمه در جایی مشخص است که تمام امکانات و ظرفیت های تبلیغی خود را برای دلسرد کردن مردم و ایجاد فضای یأس و ناامیدی در جامعه به کار گرفته اند تا انتخاباتی که می تواند منجر به تقویت اقتدار ملی و امنیت داخلی کشور شود را موجب تضعیف اراده ملی کرده و از این فضا در جهت اهداف شوم خود بهره گیری کنند.
موحد با بیان این مطلب که دشمنان تلاش می کنند که فرصت های انتخابات را به یک تهدید علیه وحدت ملی و اقتدار ملی کشور و نظام تبدیل کنند، گفت: به یقین با مشارکت مردم تمامی این توطئه های دشمنان در رابطه با انتخابات، نقش بر آب خواهد شد و این انتخابات به عرصه یأس و ناامیدی دشمنان تبدیل می شود .
وی با تاکید بر این مطلب که رسانه های جمعی متعهد و مسئولیت پذیر در ایجاد شور و شعور انتخاباتی مردم تاثیر به سزایی دارند، گفت: رسانه و انتخابات دو رکن مهم نظام مردم سالاری دینی هستند و هر کدام از آنها از دیگری تاثیر می گیرد و برگزاری انتخابات آگاهانه و باشکوه بدون مشارکت رسانه های جمعی قابل تصور نیست.
رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن بیان این مطلب که اصحاب رسانه در انتخابات نقش چند بعدی دارند، عنوان کرد: نقش اول رسانه ها در حوزه اطلاع رسانی و تبیین اهمیت انتخابات و جایگاه سرنوشت ساز نهادی است که در نتیجه انتخابات شکل می گیرد.
موحد ادامه داد: ترویج و نهادینه کردن فرهنگ قانون مداری در فرایند برگزاری انتخابات سالم، رقابتی و عادلانه از جمله رسالت های مهم اصحاب رسانه به شمار می رود و هر چه فرهنگ قانون مداری در فضای انتخاباتی ترویج شود، تخلفات و جرایم انتخاباتی کاهش می یابد.
وی گفت: شفاف سازی مراحل برگزاری انتخابات به منظور اعتماد سازی بین مردم از وظایف مهم رسانه های جمعی به شمار می رود و لزوما تمامی نهادهای اجرایی و نظارتی بایستی با اصحاب رسانه همکاری و هماهنگی داشته باشند تا بتوانند به موقع، شفاف و روشن فرایند برگزاری انتخابات را  به اطلاع جامعه برسانند زیرا ثمره آن ارتقای اعتماد عمومی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کنونی اوج رقابت های انتخاباتی در فضای رسانه ای شکل می گیرد، اظهارداشت: در گرماگرم رقابت های انتخاباتی، اصحاب رسانه باید از فضایل و ارزش های اخلاقی رقابت انتخاباتی حفاظت کنند و البته این کار بسیار دشوار است زیرا اگر غفلت شود بسیاری از ارزش های اخلاقی جامعه را در فضای انتخاباتی از دست خواهیم داد.
موحد ضمن بیان این مطلب که انتظار می رود که رسانه های جمعی بد اخلاقی ها را سرزنش و اخلاق محوری ها ار تشویق کنند زیرا تاثیر عمیقی در فرهنگ عمومی جامعه بر جای خواهد گذاشت، گفت: رسانه ها در شناخت داوطلب اصلح به مردم کمک می کنند.
وی تاکید کرد: رسانه ها باید شاخص ها و معیارهای یک داوطلب اصلح ر به مردم معرفی کنند تا مردم به راحتی و با خیال آسوده داوطلب مورد نظر خود را انتخاب کرده و به وی رای دهند.
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: اصحاب رسانه مورد اعتماد مردم هستند و با توجه به گستردگی مطالب در فضای مجازی، مردم برای ارزیابی صحت و سقم اخبار آنها به رسانه های معتمد مراجعه می کنند و رسانه ها باید با استفاده از سرمایه عمومی که در اختیار دارند سعی کنند که مردم انتخاب اصلح را انجام دهند.
موحد با بیان این مطلب که در فضای انتخابات، عوام فریبی و شعارهای واهی و غیرقابل تحقق به وفور شنیده و دیده می شود، تاکید کرد: انتظار می رود که اصحاب رسانه عکس العمل مناسب نسبت به وعده های موهوم و خیالی داوطلبان داشته باشند و غیرواقعی بودن آنها را به مردم اطلاع دهند تا مردم به شکلی واقع بینانه  فرد اصلح را انتخاب کنند.
وی همچنین گفت: امید آفرینی و  ایجاد آرامش روانی از نیازهای کنونی جامعه ما است و مردم با مشکلات متعددی روبرو هستند و نیاز به امید و آرامش دارند که از این مقطع عبور کرده و به نقطه ای برسند که مشکلات آنها حل شود و بخش مهمی از این امید آفرینی و اعتماد آفرینی بر عهده رسانه ها است.
وی با تاکید بر این مطلب که رسانه ها باید همگان را به سوی تحقق آرامش، نظم و امنیت عمومی دعوت کنند تا رقابت سالم و قانونمند محقق شود، اظهارداشت: دستگاه قضایی در مقام پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی انتظار دارد که رسانه ها به قوانین کشور احترام گذاشته، به آموزش و رشد آگاهی عمومی در زمینه انتخابات بپردازند، مردم را به حضور حداکثری و مشارکت حداکثری تشویق کنند و اصول و ارزش های انتخاباتی را در سرلوحه کار خود قرار دهند.
رییس کل دادگستری استان کرمان به کارگیری ادبیات فاخر، صادقانه، وحدت آفرین و امید بخش در رسانه ها را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: بخشی از ادبیات کنونی در فضای رسانه ای در شأن فرهنگ کشور و مردم نیست و باید در ادبیات رسانه ای به نحوی مورد استفاده قرار گیرد، ثمرات آن نصیب مردم و کشور شود. 
موحد بر ایجاد زمینه تبلیغات انتخاباتی عادلانه برای تمامی کاندیداها و داوطلبان از سوی رسانه ها تاکید کرد و گفت: رسانه ها باید بیشتر به مصالح عمومی توجه داشته باشند و با یک نگاه وظیفه گرایانه به انتخابات توجه داشته باشند و از نگاه کاسب کارانه پرهیز کنند.
وی با تاکید بر این مطلب که نقد منصفانه، عالمانه، آگاهانه و مشفقانه باید مبنای کار  رسانه ها در فضاهای انتخاباتی باشد، گفت: رسانه ها باید از هرگونه تخریب، توهین و بازنشر گزارشات و القائات بیگانگان و معاندان ملت ایران به صورت جدی اجتناب کنند و نباید رسانه های وزین خود را در اختیار زبان دشمنان قرار دهیم.
رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به رفتارهای مجرمانه در حوزه رسانه ها در فضای انتخاباتی، اظهارداشت: هر گونه ادعای غیر واقع مبنی بر توقف انتخابات و دعوت به تجمع اعتراض آمیز، اعتصاب تحصن و هر اقدامی که موجب اخلال در روند انتخابات شود، جرم است، جرم انگاری شده است و مورد پیگیری قرار می گیرد.
موحد  ادامه داد: انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات که از سوی معاندین و عناصر ضد انقلاب مطرح می شود، انتشار هجو یا هجویه و یا هر گونه مطلب توهین آمیز علیه انتخابات در رسانه ها از نظر قانون گذار جرم تلقی شده است.
وی بیان کرد: انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع درباره انصراف گروه های قانونی از انتخابات و استفاده از سایت ها وبلاگ های رسمی و نشریات رسمی مربوط به دستگاه های دولتی برای بهره برداری در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی جرم است.
رییس شورای قضایی استان کرمان خاطرنشان کرد: استفاده از امکانات مالی و پشتیبانی ادارات، سازمان ها و نهادهای عمومی در جهت له یا علیه کاندیداها جرم و قابل تعقیب کیفری است.
موحد افزود: کارمندان در وقت اداری و با استفاده از امکانات اداری و نیز دست اندرکاران اجرا و نظارت بر انتخابات حق ندارند از امکانات اداری علیه و یا له کاندیداها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه درج مطلب و محتوای تبلیغاتی کاندیداها خارج از زمان تعیین شده برای تبلیغات انتخاباتی جرم است، ادامه داد: انتشار هر مطلب و محتوا در جهت تحریک، ترغیب، تطمیع و تهدید افراد به خرید و فروش رای، رای دادن با شناسنامه جعلی، رای دادن با شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه، رای دادن بیش از یکبار و سایر روش های تقلب و یا انتشار هرگونه مطلب برای ایجاد رعب و وحشت برای رای دهندگان و شعب، عدم رعایت شئونات اسلامی در انتشار تصاویر مربوط به بانوانی که کاندید انتخاباتی می باشند، نیز طبق قانون جرم است و تعقیب کیفری به دنبال دارد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که رای مردم بسیار سرنوشت ساز است و نمی توان به مانند یک کالا به آن نگاه کرد، گفت: نگاه به رای مردم به عنوان یک کالا،  توهین آمیز و وهن آور است و از نظر قوانین کشور نیز جرم انگاری شده است.
موحد ادامه داد: انتشار هرگونه مطلب در جهت توهین، افترا و نشر اکاذیب با هدف تخریب نظام، قوای سه گانه، سازمان های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارت انتخابات به منظور بهره برداری انتخاباتی نیز جرم به شمار می رود.
وی تصریح کرد: انتشار هرگونه مطلب و اسناد دارای طبقه بندی مرتبط با انتخابات، انتشار اخبار کذب از نتیجه بررسی صلاحیت ها و شمارش آراء، ادعاهای بی اساس پیرامون تقلب در انتخابات یا مخدوش بودن انتخابات بدون دلی ل و مدرک، انتشار ادعاهای کذب و غیرواقعی از سوی نامزدها درباره سوابق مشاغل دولتی اعم از کشوری، لشکری، انتظامی و مدرک تحصیلی نیز جرم است.
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: انتشار هر گونه مطلب و محتوا در جهت هتک حرمت و حیثیت داوطلب انتخابات در جهت نشر اکاذیب و تبلیغات علیه آنها و انتشار صوت تصویر و یا فیلم خصوصی کاندیدهای انتخابات بدون رضایت آنها به شکلی که موجب ضرر وهتک حیثیت آنها شود، جرم است.
موحد ادامه داد: انتشار مطالب خلاف واقع مبنی بر انصراف هریک از کاندیدهای انتخاباتی، انتشار اسامی متهمان انتخابات قبل از محکومیت قطعی آنها، انتشار علت رد صلاحیت داوطلبان بدون رضایت آنها به گونه ای که موجب افشای اسرار و هتک حیثیت آنها شود نیز در قانون مطبوعات جرم برشمرده شده است.
وی با تاکید بر این مطلب که در دوره های گذشته از سوی اصحاب رسانه استان جرایم و تخلفات حاد و قابل توجهی نداشته ایم و این امر باعث افتخار است که اصحاب رسانه این استان همواره در راستای منافع ملی و مصالح عمومی قلم و قدم زده اند و نقش خود را در برگزاری انتخابات پرشور به خوبی ایفا کرده اند و باید قدردان آنها باشیم و از آنها سپاسگزاری کنیم.
رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی از مدت ها قبل در سطح ملی و استانی فعال شده است و به صورت مستمر تشکیل جلسه می دهد، یادآور شد: قضات ویژه ای در سراسر استان به منظور رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی تعیین شده اند.
موحد تاکید کرد: کمیته نظارت بر عدم استفاده از امکانات دولتی سازمان ها و نهادها در تبلیغ له و علیه کاندیداها با مسئولیت سازمان بازرسی استان کرمان و کمیته هماهنگی و همکاری با رسانه های استان نیز با مسئولیت ارشاد اسلامی تشکیل شده است و انشالله تا پایان انتخابات همچنان این هماهنگی ها و تعاملات برقرار خواهد بود.
وی بیان کرد: کمیته رصد فضای مجازی با مسئولیت دادستان کرمان به منظور پیگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در فضای استان نیز به صورت جدی فعال هستند و در این رابطه سایر نهادهای امنیتی و انتظامی مشارکت دارند و صورت نیاز هشدارهای لازم را به فعالان این عرصه ارائه می کنند.
رییس کل دادگستری استان کرمان، فضای انتخاباتی را همراه با شور و نشاط دانست و تاکید کرد: دستگاه قضایی تلاش می کند که ضمن حفظ آزادی رسانه ها فضایی را فراهم آورد که تمامی اقدامات در چارچوب قانون دنبال شود.
موحد گفت: دستگاه قضایی همواره پشتیبان اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا بوده و در جریان برگزاری انتخابات نیز از تصمیمات این ستاد حمایت کرده و در مسیر اجرای آنها پشتیبان سایر نهادها خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی تمامی گزارشات دریافتی را  به طور کامل مورد بررسی قرار داده و در زمان مقتضی تذکرات و برخوردهای لازم را انجام می دهد، عنوان کرد: بروز شدن قوانین انتخاباتی یکی از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد تا قوانین این حوزه متناسب با وضعیت روز کشور باشند.
رییس کل دادگستری استان کرمان به فعالیت سامانه سجام در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: بیش از هشت هزار نفر در این سامانه همکاری می کنند و گزارشات آنها از تخلفات در حوزه ها مختلف دریافت و رسیدگی می شود.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در سخنانی گفت: در حال حاضر ۳۶۵ رسانه در سطح استان کرمان فعال هستند که از این تعداد ۲۱۳ رسانه چاپی،  ۱۲۹ پایگاه خبری و ۲۳ رسانه الکترونیک هستند.
محمدرضا علیزاده با اشاره به این مطلب که با وجود پیشرفت های تکنولوژی و توسعه استفاده از تلفن همراه هر یک از افراد جامعه به یک رسانه تبدیل شده اند، افزود: افراد برای اطلاع از صحت و سقم مطالب به رسانه های شناخته شده مراجعه می کنند.
وی تاکید کرد: رسانه های استان کرمان اشراف کاملی بر حوزه کاری خود به ویژه در حوزه انتخابات دارند و هواره تلاش دارند که نقش خود را به خوبی ایفا کرده و مردم را به مشارکت حداکثری دعوت کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان عنوان کرد: بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان رسانه یکی از مجازی ترین انتخابات را در پیش رو داریم.————–



Source link