تردیدهای اصلاح‌طلبان و انگیزه مضاعف سازوکارهای اصولگرا

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند. این گزارش آخرین […]



روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*رئیس جمهوری: در مورد مساله بررسی صلاحیت‌ها به ناچار به رهبری نامه نوشتم

«حسن روحانی» رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت با اشاره تصمیم شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: برای خیلی از سیاسیون و ما اینگونه بود که دلمان می‌خواست شرایط به گونه‌ای می‌شد که فرصت بیشتری می‌دادند و افراد دیگری هم اضافه می‌شدند؛ چرا که مبانی انتخابات و اصل آن رقابت است و اگر این جان را از انتخابات بگیریم چیزی در کالبد انتخابات نمی‌ماند.

روحانی با تاکید بر این‌که دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد، تصریح کرد: من نسبت به اصل ۱۱۳ قانون اساسی حتما متذکر هستم و اشکال دارم. منتهی ما هم اصل ۱۱۳ را به شورای نگهبان می‌نویسیم آنها تفسیر خودشان را دارند و می‌گویند نمی‌توانید در این زمینه تذکر بدهید. من دیروز در این زمینه به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و آنچه در ذهنم بود را به ایشان منتقل کردم و ایشان آنچه را که به مصلحت می‌دانند انجام خواهند داد.

*قائم مقام دبیر شورای نگهبان: شورای نگهبان و اعضای آن مصون از اشتباه و نقص نیستند

اعلام نام ۷ نامزد تایید صلاحیت شده و عدم احراز صلاحیت بسیاری از چهره‌های سیاسی از سوی شورای نگهبان مورد انتقادات جدی به ویژه اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.

«سیامک ره‌پیک» عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان در یادداشتی به فرآیند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری در شورای نگهبان پرداخت.

در این یادداشت آمده است: شورای نگهبان و اعضای آن همچون سایر نهادها و اشخاص مصون از اشتباه و نقص نیست، اما به ویژه در این دوره از بررسی‌ها تلاش فوق العاده خود را برای بررسی دقیق، عادلانه و همه جانبه براساس ضوابط قانونی و شرعی بکار گرفت تا وظیفه خود در این امر خطیر را در برابر خداوند متعال و ملت شریف ایران اسلامی انجام دهد.

*سخنگوی ستاد انتخابات: محدودیتی برای زمان انصراف نامزدهای انتخابات وجود ندارد

«سید اسماعیل موسوی» در مصاحبه‌ای اظهار داشت: محدودیت زمانی برای انصراف از انتخابات وجود ندارد، اما انصراف باید رسما به وزارت کشور اعلام شود.

وی همچنین با بیان اینکه امشب قرعه کشی پخش برنامه های تبلیغاتی نامزدها در صدا و سیما انجام می شود، افزود: ۳ مناظره ۱۸۰ دقیقه ای،۲ مستند نیم ساعته از شبکه ملی، یک مستند نیم ساعته از شبکه های استانی برای هر استان، مناظره نماینده نامزدها در رادیو در نظر گرفته شده و یک صفحه تلویزیونی از تلوبیون برای هر یک از نامزدها نیز اختصاص داده شده است.

*عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری: برای هرکدام از نامزدهای انتخابات ۶ مناظره تلویزیونی و رادیویی برگزار می‌شود

«سید احسان قاضی زاده هاشمی» با بیان اینکه مراسم قرعه کشی برنامه های تبلیغی انتخاباتی به زودی برگزار خواهد شد، از برنامه ریزی برای برگزاری سه مناظره تلوزیونی، سه مناظره رادیویی و دو مستند برای هرکدام از نامزدهای انتخاباتی خبر داد.

*رئیس ستاد انتخابات کشور: تجمعات انتخاباتی در فضای سربسته نداریم

«جمال عرف» با تاکید بر این که در این دوره تجمعات در مکان های مسقف و سربسته نداریم، گفت : استانداران و مسوولان استانی نظارت کافی داشته باشند و اجازه ندهند خارج از پروتکل ها تجمعات شکل بگیرد.

وی ادامه داد: یکی دو شاخص را مطرح می کنم، نخست این که در این دوره تجمعات در مکان های سربسته نخواهیم داشت به جز در ستادهای نامزدها که درباره آن هم در شهرهای زرد ۳۰ نفر، نارنجی ۲۰ نفر و قرمز ۱۵ نفر می توانند در ستاد بنشینند و کار را دنبال کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد : همچنین می توانند از مکان های روباز مانند استادیوم ها و یا محیط های دانشگاهی استفاده کنند، نامزدها و خصوصا ستادهای مرکزی و استانی حتما پروتکل ها را رعایت کنند که برای سلامتی خودشان و مردم است و با مدیریت خوب نامزدها و ستادهایشان جلو برویم که تاثیری بر شیوع بیشتر کرونا نداشته باشیم.

آخرین اخبار از جناح اصولگرا

*سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب: اعلام مستقل بودن رئیسی،به معنای خروج او از جمع نیروهای انقلاب نیست

«امیر ابراهیم رسولی» درباره اظهارات سید ابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر مستقل بودن، گفت: اعلام مستقل بودن به معنای این نیست که رییسی از جمع نیروهای انقلاب خارج شده است.

سخنگوی ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه داد: موضع‌ او به این معناست که من به خواسته یک حزب یا جریان پای در رقابت ریاست جمهوری نگذاشته، بلکه این خواست جریان انقلاب است.

رسولی، همکاری رییسی و علی نیکزاد (رییس اصولگرای ستاد مردمی رییسی) را مغایر هم ندانست و درباره رقابت این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: رقابت این دوره میان نامزدهایی با رای منفی بیشتر و کمتر است. در نتیجه کسی در این انتخابات برنده است که رای منفی کمی دارد.

وی، نامزد نیروهای انقلاب در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری را فردی دانست که حضور در «میدان» را بر مدیریت از پشت میز ترجیح می‌دهد.

*اعلام موجودیت جمعیت «اصلاح اسلامی» و حمایت از رئیسی

جمعیت «اصلاح اسلامی» با اعلام حمایت از کاندیداتوری‌ سیدابراهیم رئیسی با دبیرکلی «حسن اکبری» اعلام موجودیت کرد.

اکبری یکی از برنامه‌های تشکل خود در بعد اقتصادی را تشکیل اتاق فکر و دعوت از اقتصاددانان جوان یا اقتصاددان هایی با روحیه جوان دانست و اظهار کرد: ما به دنبال مغزهای متفکری هستیم که در شوراها و کمیته های تخصصی برای همه ابعاد جامعه برنامه و راهکار داشته باشد که این ابعاد فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، خانواده، سلامت، سیاست خارجی و سیاست داخلی را شامل می شود.

دبیرکل جمعیت اصلاح اسلامی درباره اینکه این تشکل از چه کاندیدایی حمایت می کند، گفت: براساس بررسی‌های انجام شده اعضای شورای مرکزی جمعیت معتقدند در این دوره بهترین فرد برای ریاست جمهوری آقای رییسی است. ایشان هر خانه را یک ستاد اعلام کرد و ما هم در جمعیت ستادی برای او تشکیل دادیم.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

*جبهه اصلاحات ایران: کاندیدا نداریم

جبهه اصلاحات ایران اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدایی ندارد.جبهه اصلاحات ایران در واکنش به رد صلاحیت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای صادر و اعلام کرد که برای این انتخابات کاندیدایی ندارد.

* حزب اتحاد ملت: در انتخابات پیش رو نامزد نداریم

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در اعتراض به ردصلاحیت های اخیر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزدی ندارد.

در این بیانیه با انتقاد از شیوه عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت و معرفی نامزدهای انتخابات با استناد به اظهارات اخیر عضو فقهای شورای نگهبان و رییس پیشین قوه قضاییه و رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز عقیده شده است که این رویکرد امکان مشارکت را از بسیاری جریان‌های سیاسی سلب کرده است.

در این بیانیه با اشاره به این مصرع که «نقطه افتاد برون بس که شد این دایره تنگ» خطاب به «ملت شریف و بزرگوار ایران» با ابراز تاسف اعلام شده است که حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نامزدی در این دوره ندارد و تلاش می‌کند این موضع را در قالب جبهه اصلاحات ایران نیز پیگیری نماید.

*عضو جبهه اصلاحات ایران: برای ارائه لیست انتخابات شوراهای شهر مردد نیستیم

«جواد امام» در مصاحبه‌ای، درباره آخرین تصمیم جبهه اصلاحات برای انتخابات شوراهای شهر اظهار کرد: ما مردد نیستیم و تصمیم داریم برای شوراها لیست مناسب ارائه کنیم؛ البته اقدامات نظارتی که معتقد هستیم خلاف قانون است را منعکس می‌کنیم. در اکثر شهرها چهره های شاخص اصلاح طلب تایید صلاحیت نشده اند.



Source link