علت افزایش سن ازدواج جوانان در چهارمحال و بختیاری شناسایی شود

جعفر مردانی روز یکشنبه در شورای راهبردی جمعیت چهارمحال و بختیاری جمعیت را مؤلفه اصلی قدرت و امنیت اعلام و تاکید کرد: بررسی‌های علمی از سوی مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان در خصوص علت‌های اصلی افزایش سن ازدواج، رشد نرخ طلاق و کاهش ازدواج انجام و نتیجه یافته‌ها به همراه راهکارهای کاهش این مشکلات […]



جعفر مردانی روز یکشنبه در شورای راهبردی جمعیت چهارمحال و بختیاری جمعیت را مؤلفه اصلی قدرت و امنیت اعلام و تاکید کرد: بررسی‌های علمی از سوی مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان در خصوص علت‌های اصلی افزایش سن ازدواج، رشد نرخ طلاق و کاهش ازدواج انجام و نتیجه یافته‌ها به همراه راهکارهای کاهش این مشکلات هر چه سریع‌تر اعلام شود.

وی افزود: سیاست‌های ۱۴ گانه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت، باید در چهارمحال و بختیاری عملیاتی و اجرایی شود.

مردانی افزایش جمعیت را دارای ۲ جنبه فرصت و تهدید دانست و یادآور شد: جمعیت کارآمد، تربیت‌یافته و متناسب با ظرفیت‌های مطرح به‌عنوان فرصت و نبود برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت، یک تهدید جدی به‌شمار می‌رود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با توجه به واقعیت‌های جامعه، فرصت‌ها و پتانسیل‌های کشور و استان،‌ افزایش جمعیت یک فرصت مطلوب است.

وی گفت: به‌همین منظور مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط، در سطح ملی و استانی باید برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود را منطبق بر واقعیت‌های موجود در این بخش ارائه دهند.

مردانی تاکید کرد: شناسایی چالش‌ها، تهدیدها، فرصت‌ها و عوامل مؤثر در رشد جمعیت چهارمحال و بختیاری  در دستور کار دستگاه‌های اجرایی مرتبط قرار گیرد و نتایج آن پس از اولویت‌بندی و تصویب در شورای راهبردی جمعیت استان، برای اجرا ابلاغ شود.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی در این حوزه اختصاص می‌یابد.

جمعیت‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز گفت: مساله جمعیت بر نگرش، رفتار، افکار و خرده‎‌نظام‌های اقتصادی تاثیر مستقیم دارد.

علی پژهان چهارمحال و بختیاری را جزو استان‌های مهاجرفرست اعلام و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۴۷ هزار مهاجر از نقاط دیگر کشور به این استان وارد شده‌اند.

پژهان اظهار داشت: وقتی نرخ رشد اقتصادی به پنج تا ۶ برابر نرخ جمعیت برسد، می‌توان ادعای جمعیت مطلوب را برنامه‌ریزی‌ها مطرح کرد.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری جزو استان‌های پُربیکار در سطح کشور به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با افزون‌بر ۹۷۹ هزار نفر جمعیت دارد.



Source link