فرماندار زابل: سازمان‌های مردم نهاد بالی برای جامعه باشند

به گزارش ایرنا عباسعلی ارجمندی دوشنبه شب در آیین اختتامیه نخستین همایش استانی پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر در سرسرای دانشگاه زابل افزود: مدیران دستگاههای اجرایی باید سازمان های مردم نهاد را حمایت کنند تا در جامعه ریشه دار شوند و بتوانند در سیستم های اجرایی و غیر اجرایی وارد شوند. وی اظهارداشت: در درون […]



به گزارش ایرنا عباسعلی ارجمندی دوشنبه شب در آیین اختتامیه نخستین همایش استانی پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر در سرسرای دانشگاه زابل افزود: مدیران دستگاههای اجرایی باید سازمان های مردم نهاد را حمایت کنند تا در جامعه ریشه دار شوند و بتوانند در سیستم های اجرایی و غیر اجرایی وارد شوند.

وی اظهارداشت: در درون نظام جمهوری اسلامی مجموعه های زیادی متشکل از جوانان، سازمان های مردم نهاد و دستگاههای اجرایی در زمینه مقابله با اعتیاد فعالیت می کنند و در تلاش برای رفع این آسیب اجتماعی هستند در حالی که فرد معتاد پس از بهبودی و بازیافت سلامت بدلیل حل نشدن مشکل اشتغالش دوباره به وضعیت اولیه خود باز می گردد.

فرماندار ویژه زابل تصریح کرد: دولت باید با بستر سازی و ایجاد اشتغال برای افراد آسیب دیده از اعتیاد به کمک آنان بیاید و سازمان های مردم نهاد نیز به این موضوع مستقیم ورود کنند.

وی انجمن معتادان گمنام را دارای ساختار و پیکره خوب عنوان کرد و گفت: این انجمن در مسیر اصلی خود قرار دارد و تمام مسائل را حل کرده و استخوان دار و ریشه دار شده است.

ارجمندی تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد باید از درون پوشه ها و سیستم های اداری جدا و در فضای جامعه پهن شوند بعد می توانند همه دستگاههای اجرایی را به چالش بکشند.

وی افزود: سازمان های مردم نهاد با نگاه علمی و حضور مداوم در اجتماع مدیران و کارشناسان اداری را برای پذیرش طرح ها قانع کند.

 امام جمعه زابل نیز در این همایش گفت: انسان بعنوان خلیفه خدا برای عزت خلق شده است و این موضوع باید در مجموعه هایی که برای سلامت معتادان ایجاد شده بخوبی تشریح شود.

حجت الاسلام مجتبی عزیزی افزود: قوی و امین بودن دو ویژگی مهم برای افرادی است که در کارهای مختلف به کار گرفته می شود در حالی که اعتیاد ما را از امانت داری دور می کند.

وی اظهارداشت: خداوند در گرو سلامت به انسان مکنت و امکانات می دهد و اگر فرد سالم باشد خداوند او را سروری می کند.

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان نیز در آیین اختتامیه نخستین همایش استانی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر گفت: بیش از ۶۰ سمن در سیستان وبلوچستان در حوزه آسیب های اجتماعی و بیش از ۲۰ سمن در حوزه موادمخدر فعالیت می کنند و اقدامات بسیار بزرگی را تاکنون انجام داده اند.

ادهم کردزابلی افزود: جایگاه سمن ها در سیستان وبلوچستان به خوبی تعریف نشده و مدیران دستگاههای اجرایی و مردم به خوبی از جایگاه سمن های اطلاع ندارند.

مسوول برگزاری نخستین همایش استانی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در حاشیه این همایش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فعالیت برگزاری این همایش از سه ماه پیش با هماهنگی و همراهی معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و اداره کل ورزش و جوانان سیستان وبلوچستان و زابل آغاز و از یکم تا ۲۷ اردیبهشت طی فراخوان و موضوعات مطرح شده ۲۷ مقاله به دبیرخانه ارسال شد.

سعید عرب گفت: پس از داوری هیات داوران ۷ مقاله انتخاب و در همایش امروز ارائه که از سوی مدیران دستگاههای اجرایی استان و زابل از آنها تجلیل شد.

وی از برگزاری کارگاههای بازتوانی با حضور مدرسین کارآفرینی استانی در زابل خبرداد و گفت: پس از برگزاری این همایش کارگاههای بازتوانی برای ارائه راهکارهای مشخص و موثر برای برون رفت از مساله اعتیاد در جامعه در اختیار دستگاههای اجرایی برای همراهی و هم افزایی بیشتر قرار می گیرد.

عرب اظهارداشت: این همایش با محورهای آینده پژوهی اعتیاد، پیشگیری از اعتیاد گروه‌های در معرض خطر، شهرهای مهاجر پذیر و اعتیاد، نهاد خانواده و نقش آن در پیشگیری از اعتیاد، نقش رسانه های جمعی، فضای مجازی و پویش های مردمی در پیشگیری از اعتیاد، نقش آموزش و پرورش در ایجاد جذابیت های آموزشی و نشاط پروری با هدف پیشگیری از اعتیاد، ورزش و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، زنان، اعتیاد و سبک زندگی امروز، نقش قوه قضاییه و دستگاه‌های انتظامی در مبارزه با مواد مخدر، نقد و بررسی سیاست ها در برنامه های نظام مدیریت و برنامه ریزی برای مبارزه با مواد مخدر و ارائه راهکارها برگزار شد.

مسوول برگزاری نخستین همایش استانی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر از همراهی و همکاری معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار ویژه شهرستان زابل، اداره کل ورزش و جوانان استان، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش، دانشگاههای زابل و پیام نور و دفاتر تسهیل گری زابل برای برگزاری و همراهی این همایش تقدیر کرد.



Source link