فضای مجازی متاثر از حضور لاریجانی در کلاب هاوس

به گزارش گروه داده کاوی ایرنا،  فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ […]


به گزارش گروه داده کاوی ایرنا،  فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح پنجشنبه سی ام اردیبهشت تا ۱۱ صبح شنبه یکم خرداد ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و آماده‌باش نهادها برای برگزاری انتخابات

اظهارات حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه درباره انتخابات خرداد ماه، مورد توجه کانال های تلگرامی قرار گرفت. یک کانال تلگرامی بخش‌هایی از این سخنان را چنین بازنشر داد: با وجود تلاش دشمن برای کاهش مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد امسال،  انتخاباتی پرشور و با صلابت را تجربه خواهیم کرد. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کاری نکنند که تهییج در جامعه ایجاد شود، باید اخلاق اسلامی را رعایت کنند و باید به این امر توجه شود که نقد کردن غیر از هتاکی و تهمت است.  

یک کانال تلگرامی در خصوص تمهیدات نیروی انتظامی برای انتخابات امسال با عنوان «آماده‌باش ناجا برای انتخابات» به نقل از جانشین فرمانده ناجا آورد: دشمن دنبال این است که انتخابات ما پرشور برگزار نشود اما کور خوانده است، مردم ایران هم پرشور خواهند آمد و هم با تاثیر می‌آیند. قطع به یقین خود را بیشتر از قبل برای برخورد با افرادی که سعی در برهم زدن آرامش انتخابات را دارند، آماده می‌کنیم برخی از افراد مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند که وقتی آن را بررسی می‌کنیم جز وطن‌فروشی چیزی ندارد. این افراد عرق ملی را از دست داده‌اند و خود را نوکر و مزدور آن طرف آب‌ها می‌دانند.

یک کانال تلگرامی منتسب به اصلاح طلبان نیز در پستی با عنوان «پاسخ سپاه به برخی ادعاهای انتخاباتی در مورد دخالت در انتخابات» از قول سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران درباره عملکرد این نهاد در ارتباط با انتخابات ۱۴۰۰ نوشت: با تکذیب اخبار منتشره پیرامون مراجعه نماینده ولی فقیه در سپاه به شورای نگهبان در خصوص یکی از نامزدهای ریاست جمهوری تصریح کرد: اینگونه اخبار صرف نظر از کذب و بی‌اساس بودن، پیگرد قانونی و قضایی را در پی خواهد داشت.

در خصوص بی طرفی دولت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز یک کانال تلگرامی این بخش از سخنان محمود واعظی رییس دفتر رئیس جمهوری را بازتاب داد: دولت در انتخابات بی‌طرف است و رقیب هیچ‌کدام از نامزدها یا جریان‌های سیاسی نیست.  

کانال تلگرامی ایرنا دربازنشر سخنان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: ۴۰ نفر اگر از نظر صلاحیت مشکلی نداشته باشند، به ناچار باید تایید شوند.  قانون محدودیتی برای ما قائل نشده است. عملا تاکنون چنین حالتی در طول انتخابات اتفاق نیفتاده است. پروسه تایید صلاحیت آن ها انجام شده و شورای نگهبان در حال حاضر در حال بررسی شکایات و اعتراضات است. میزان مشارکت را نمی توانم خیلی حدس بزنم. در شورای نگهبان خیلی ابزار نظرسنجی نداریم. مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری معمولا بالاتر از انتخابات مجلس بوده است.  ملاک ما حال فعلی کاندیداهاست. ممکن است فردی در دوره‌ گذشته صلاحیت داشته، ولی الآن صلاحیتش را از دست داده باشد. این مساله که کسانی وارد انتخابات شده و بعد مدعی شوند اختیارات لازم قانونی را برای حل مشکلات کشور نداشته‌اند از جانب افکار عمومی پذیرفته‌شدنی نیست.

درخصوص فعالیت های انتخاباتی نیز داوطلبان مختلفی همچون علی نیکزاد، سعید جلیلی، محمود صادقی، محسن رضایی، سعید محمد، اسحاق جهانگیری و عبدالناصر همتی در قالب مصاحبه با رسانه ها و همچنین پست های اینستاگرامی و تلگرامی و توییت ها، نظرات خود را ابراز داشته‌اند، اما سخنان پنج شنبه شب علی لاریجانی در کلاب هاوس بازتاب زیادی در کانال های تلگرامی یافته و توییت های زیادی در باره سخنان رییس سابق مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. یک کانال تلگرامی با بازنشر گزیده سخنان علی لاریجانی نوشت:

*یک عده خودشان را انقلابی تر از دیگران می دانند/ در کشور باید وفاق ایجاد شود.

*اینکه گروهی فکر می کنند ما تنها گروه طرفدار ولایت هستیم، بزرگ ترین ضربه را به ولایت فقیه می زنند. سوابق انقلابی شما چیست؟ من نمی گویم انقلابی نیستند اما انحصار آن در خودشان درست نیست.  

*درباره موضوع بورس باید با سرعت بیشتری علاج شود و شاید لازم باشد ما یک بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم.

 *نگفتم پادگان بد است یا قوه قضائیه بد است، هر دو خوب هستند اما جایشان در اقتصاد نیست.

*حتما آزادی باید باشد اما حدود آن چقدر باشد بحث دیگری است، آزادی سیاسی به باروری فکر سیاسی کمک می کند.

*گرفتاری ما تحریم ها است و باید حتما تحریم ها را برداریم تا بخش‌های اقتصادی ما تنفس داشته باشند.

فضای مجازی متاثر از حضور لاریجانی در کلاب هاوس

توییتر، موضوع مشارکت و مسائل اصلی مردم

سعید جلیلی نامزد ریاست جمهوری در توییتر درباره سه مساله اصلی مردم در حال حاضر توییت زد: تورم، اشتغال، مسکن، خنثی سازی تحریم؛ مسائل اصلی مردم هستند. در انتخابات حرف های زرد و بی فایده مطرح نشوند!

علی لاریجانی دیگر نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در یکی از پیام های توییتری خود نوشت: کسانی که پیروزی خود را در کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌بینند و بزرگترین هراس‌شان حضور مردم پای صندوق‌هاست؛ هر چه باشند #انقلابی نیستند! شجاع باشید و بگویید: «اگر مردم بیایند؛ ما شکست خواهیم خورد».



Source link