مرمت ۲ محوطه تاریخی در خراسان شمالی آغاز شد

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، مسوول نمایندگی این اداره در گرمه  گفت: عملیات محوطه‌سازی ایوان ورودی و اطراف بنای باغ مزار امروز از محل اعتبارات استانی سال ۹۹ آغاز شد. وحید محمودی‌فرد افزود: پیش‌ از این نیز، تعبیه کانال نایکش اطراف بنا به‌منظور رفع رطوبت و جلوگیری از […]



به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، مسوول نمایندگی این اداره در گرمه  گفت: عملیات محوطه‌سازی ایوان ورودی و اطراف بنای باغ مزار امروز از محل اعتبارات استانی سال ۹۹ آغاز شد.

وحید محمودی‌فرد افزود: پیش‌ از این نیز، تعبیه کانال نایکش اطراف بنا به‌منظور رفع رطوبت و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی از محل اعتبارات سال ۹۸ انجام شده بود.

وی اظهار داشت: بنای تاریخی باغ مزار گرمه در سال ۱۳۵۶ و با شماره ثبت ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که قدمت این بنا به دوره ایلخانی می‌رسد.

شهرستان گرمه در جنوب غربی استان خراسان شمالی قرار گرفته که از شمال به شهرستان مانه و سملقان، از شمال غرب به استان گلستان و از غرب به استان سمنان متصل است.

سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی محوطه باستانی ریوی مانه و سملقان هم از آغاز فعالیت های مربوط به مرمت و ساماندهی بقایای معماری دوره هخامنشی در این محوطه تاریخی خبر داد.

محمدجواد جعفری بدون اشاره به اعتبار تخصیصی برای مرمت این محوطه تاریخی گفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ مترمربع از بقایای معماری دوره هخامنشی و اشکانی شهر تاریخی ریوی مرمت و حفاظت‌ شده است و با توجه به تخصیص اعتبارات ملی و استانی روند مرمت و ایجاد پوشش‌های حفاظتی در ریوی ادامه خواهد یافت.

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود ۳۵۰۰ سال قبل تاکنون مورد توجه جوامع بشری بوده است. مهم‌ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونتگاهی با ویژگی‌های شهری بوده است.

تاکنون از هزار و ۳۱۵ اثر تاریخی شناخته شده خراسان شمالی ۶۵۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که ۵۱۱ مورد آن اثر تاریخی، ۵۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.



Source link