همه نگاه‌ها به شورای نگهبان

به گزارش گروه داده کاوی ایرنا، فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ […]


به گزارش گروه داده کاوی ایرنا، فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح دوشنبه سوم اردیبهشت تا ۱۱ صبح سه شنبه چهارم خرداد ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و انصراف نامزدها پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها

کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور اطلاعات مهمی در خصوص زمان برگزاری انتخابات منتشر کرد که بازتاب زیادی در رسانه ها پیدا کرد. یک کانال تلگرامی در بازنشر این اطلاعیه در خصوص زمان رای گیری انتخابات ریاست جمهوری نوشت: زمان رای‌گیری در انتخابات از ساعت ۷ صبح تا ۲ بامداد اعلام شد. کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور، دستورالعمل بهداشتی انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را که پس از تصویب در ستاد ملی کرونا از سوی رئیس محترم جمهوری ابلاغ شده است، در ۱۵ بند منتشر کرد. در بخشی از این دستورالعمل آمده: به وزارت کشور اجازه داده می شود با هماهنگی شورای نگهبان به منظور جلوگیری از ازدحام در شعب، ساعت اخذ رأی را از ساعت ۷ صبح روز ۲۸ خرداد آغاز و در صورت لزوم در شعبه های شلوغ تا ساعت ۲ صبح روز بعد تمدید نماید.

علاوه بر گمانه زنی ها در خصوص آرای نهایی شورای نگهبان و معرفی نامزدهای احراز صلاحیت شده و شایعاتی که در این خصوص در فضای مجازی منتشر می شود، کانال های تلگرامی نیز اخبار ضد و نقیضی در ارتباط با خروجی جلسات این شورا ارائه دادند.
 

همه نگاه‌ها به شورای نگهبان

یک کانال تلگرامی به نقل از مرکز افکارسنجی دانشجویان با تیتر «احتمال تغییر نظر ٣۶ درصد از مردم درباره رای دادن به یک نامزد» در خصوص تغییر احتمالی نظر واجدین شرایط حضور در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نوشت: از پاسخگویان (کسانی که گفته‌اند قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت می‌کنند یا هنوز تصمیم نگرفته‌اند) پرسیده شد «تا چه اندازه ممکن است تصمیم خود در رای به کاندیدای مورد نظرتان را تغییر دهید؟». ۴۱.۱ درصد گفته‌اند به هیچ وجه نظرشان را تغییر نخواهند داد، ۳۶ درصد ممکن است نظرشان را تغییر دهند، ۱۴.۷ درصد گفته‌اند «نمی‌دانم» و ۷.۹ درصد به این سؤال پاسخ نداده‌اند.

یک کانال تلگرامی اصولگرا با بازنشر سخنان محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در باره موضع نامزدهای ریاست جمهوری در قبال بحث تعلیم و تربیت آورد: نامزدهای انتخابات دیدگاه‌های تعلیم و تربیتی خود را اعلام کنند. هر چه اندازه‌های واقعی مدرسه در یک جامعه به درستی درک شود آن جامعه استعداد بیشتری برای پیشرفت دارد. همه کسانی که می‌خواهند در معرض رای مردم باشند و تبیین روشنی از آینده ارائه کنند مسابقه‌ای بین خودشان بگذارند تا دیدگاهشان نسبت به نظام تعلیم و تربیت آشکار شود.

در ۲۴ ساعت گذشته، چند نامزد دیگر ریاست جمهوری نیز به طور رسمی اعلام انصراف خود از رقابت های انتخاباتی ۱۴۰۰ را اعلام کردند.

 یک کانال تلگرامی در خصوص کناره‌گیری حسین دهقان نوشت: یک روز مانده به اعلام لیست نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری سردار حسین دهقان انصراف خود را به نفع ابراهیم رئیسی اعلام کرد. وی نوشته است اینجانب حسین دهقان با توجه به حضور افرادی از جناح های سیاسی و افراد مستقل ضرورتی به ادامه حضور نمی‌بینم و انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام و تمام ظرفیت خود را در خدمت نظام و انقلاب و کاندیدای جبهه انقلاب و در رأس آن جناب آقای رئیسی قرار می دهم. سردار دهقان وزیر دفاع دولت اول حسن روحانی بود که آذر ماه سال گذشته به طور رسمی نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

در خصوص انصراف رستم قاسمی یک کانال تلگرامی آورد: قاسمی هم به نفع رئیسی کنار رفت. رستم قاسمی در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان نوشت بنا به پیشنهاد دلسوزان و دغدغه‌مندان نظام و کشور و در راستای تقویت جبهه انقلاب، تکلیف خود را ادا شده دیده و بدینوسیله انصراف خود را از نامزدی در انتخابات به نفع جریان انقلاب اعلام می‌دارم.

یک کانال تلگرامی اصولگرا نیز با اعلام خبر انصراف محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان در دولت دهم نوشت:  محمد عباسی به نفع رئیسی کنار رفت. در پی دیدار محمد عباسی و ابراهیم رئیسی، عباسی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از رئیسی از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد.

توییتر و انتشار فهرست تایید صلاحیت‌شدگان از سوی خبرگزاری اصولگرا

در ۲۴ ساعت گذشته، فضای توییتر بیش از هر موضوعی انتخاباتی و متاثر از لیستی بود که خبرگزاری فارس در ارتباط با تایید صلاحیت شدگان شورای نگهبان منتشر کرد. پس از آن بود که نامزدها، سیاسیون و کاربران مختلف به بیان دیدگاه های خود درباره تصمیم شورای نگهبان پرداختند.

همه نگاه‌ها به شورای نگهبان



Source link