گمانه زنی‌ها از بازگشت ایران به بازار جهانی، قیمت نفت را کاهش داد

به گزارش روز شنبه ایرنا از “بلومبرگ”، نفت تگزاس غربی در روز جمعه با ۲.۶۵ درصد رشد به ۶۳.۵۸ دلار در هر بشکه رسید اما این قیمت در مقایسه با هفته گذشته آن ۲.۷۴ درصد کاهش داشت. درمیان احتمال ورود روزانه میلیون‌ها بشکه نفت ایران به بازار جهانی، قیمت نفت خام برنت نیز با ۳.۳ درصد […]



به گزارش روز شنبه ایرنا از “بلومبرگ”، نفت تگزاس غربی در روز جمعه با ۲.۶۵ درصد رشد به ۶۳.۵۸ دلار در هر بشکه رسید اما این قیمت در مقایسه با هفته گذشته آن ۲.۷۴ درصد کاهش داشت. 
درمیان احتمال ورود روزانه میلیون‌ها بشکه نفت ایران به بازار جهانی، قیمت نفت خام برنت نیز با ۳.۳ درصد کاهش به ۶۶.۴۴ دلار در هر بشکه رسید که بیشترین سقوط قیمت هفتگی آن از ماه مارس تاکنون محسوب می‌شود. 
حسن روحانی رییس جمهوری ایران هفته گذشته اعلام کرد که کشورهای غربی با لغو اکثر تحریم‌های ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای موافقت کرده‌اند. 
جان کیلداف یک تحلیل گر مسائل نفتی در شرکت “آگین کاپیتال” گفت: احتمال افزایش عرضه نفت از سوی ایران وجود دارد و این امر باعث کاهش قیمت آن در بازارهای جهانی شده است. 
برخی از تحلیلگران تخمین می‌زنند که ایران می‌تواند در کمتر از سه ماه به تولید قبل از تحریم یعنی تقریباً ۴ میلیون بشکه در روز بازگردد. 
 برآوردهای بلومبرگ نشان می‌دهد که تولید نفت ایران در سال جاری رو به افزایش بوده و ماه گذشته تولید نفت ایران حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز بوده است.  
مایکل هسوئه، تحلیلگر در بانک دویچه آلمان گفت: سوال مهم این است که ایران چقدر سریع می‌تواند به بازارهای جهانی باز گردد و حضور ایران تا چه حد می‌تواند توازن‌ها در سه ماه سوم سال را برهم بزند. زمان‌بندی افزایش تولید به سیاست و مذاکرات بستگی دارد. نفت ایران می‌تواند قبل افزایش واقعی تولید وارد بازار شود. 
قبل از اجرای تحریم‌ها، ایران حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کرد. تنها سطح تولید عراق و عربستان سعودی در سازمان اوپک بیش از این مقدار است. 
با این حال موسسه “سیتی گروپ” تخمین می‌زند که تقاضای کافی در جهان برای جذب هرگونه تأمین اضافی از جمله از ورود نفت ایران وجود دارد و قیمت‌های نفت همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهند داد.



Source link