۲ خبر کوتاه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان

به گزارش ایرنا، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان روز شنبه اظهار داشت: بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، به مناسبت سوم خرداد مسابقه «نامه‌ای به شهید یدالله محمدی» را برگزار می‌کند. سهیلا شیخی افزود: علاقه مندان گروه سنی ادبی ۱۲+ و ۹+ نونگاه و نونهال می‌توانند تا ۲۷ […]



به گزارش ایرنا، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان روز شنبه اظهار داشت: بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، به مناسبت سوم خرداد مسابقه «نامه‌ای به شهید یدالله محمدی» را برگزار می‌کند.

سهیلا شیخی افزود: علاقه مندان گروه سنی ادبی ۱۲+ و ۹+ نونگاه و نونهال می‌توانند تا ۲۷ خردادماه آثار خود را به آدرس ایمیل mokatebe.kordestan@kpf.ir ارسال کنند.

وی گفت: شهید یدالله محمدی که فهمیده کردستانی نامیده می شود در ۱۳۵۱/۰۹/۱۷ متولد و در تاریخ ۱۳۶۶/۰۲/۱۲ به شهادت رسید و آشنایی با زندگینامه این شهید والامقام با ارسال فایل الکترونیکی کتاب زندگینامه ایشان برای اعضای نوجوان اتفاق خواهد افتاد.

برگزاری وبینار تخصصی قصه گویی با حضور مربیان کانون کردستان

مربیان کانون کردستان در وبینار تخصصی با موضوع انتخاب قصه که در فضای اسکای روم برگزار شد، شرکت کردند.

در این کارگاه یک ساعته «سمیه آورند» نویسنده و پژوهشگر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه قصه گویی قدیمی‌ترین شکل ادبیات است و مقوله ادبیات هم جنبه تعلیم و تربیت و هم جنبه سرگرمی دارد، افزود: قصه گو نه تنها به آموزش و تعلیم و تربیت مخاطب می‌پردازد بلکه با بیان قصه‌ها او را سرگرم می‌سازد از این رو نخستین نکته‌ای که قصه‌گو باید به آن توجه کند، انتخاب قصه مناسب است.

وی با بیان اینکه خاستگاه فرهنگی ادبی قصه یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه شود، گفت: قصه‌ها به دو شیوه یا به صورت سینه به سینه و شفاهی و یا به صورت مکتوب و استفاده از منابع غنی کهن مثل کلیله و دمنه، سیاست نامه، تاریخ بیهقی، اسکندرنامه و غیره به دست ما می‌رسند.

آورند ادامه داد: قصه گو لازم است برای درک و دریافت سریع تر پیام، به میزان درک و فهم مخاطب خود توجه ویژه داشته باشد و قصه را متناسب با سطح مورد نظر انتخاب کند، زیرا اگر قصه هم سطح مخاطب نباشد موجب قطع ارتباط او با قصه می‌شود.

وی در پایان ضمن پاسخگویی به سوالات مربیان در خصوص انتخاب قصه‌های مناسب گفت: وقتی قصه‌گو یک قصه را انتخاب می‌کند می‌تواند با جواب دادن به سوالاتی نظیر من بگویم؟ چرا بگویم؟ برای چه کسی بگویم؟ کجا بگویم؟ چه زمانی بگویم؟ چه مدت بگویم؟ از درستی انتخابش مطمئن شود.

۲۱ مرکز فرهنگی و هنری ثابت و چهار کتابخانه سیار روستایی به کودکان و نوجوانان استان کردستان خدمات‌رسانی می‌کنند. در حال حاضر ۴۰ هزار کودک و نوجوان در سطح استان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند.



Source link