فریب تبلیغات سودجویانه مصرف نمک‌ دریایی را نخورید

نمک دریایی از تبخیر آب دریا به دست می‌آید و مانند نمک تصفیه شده بخش بیشتر ترکیب آن کلرید سدیم است. اما با توجه به مکانی که از آن نمک به دست آمده و نوع تصفیه، معمولا مواد معدنی دیگری مانند پتاسیم، آهن و روی هم دارد. رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت […]


نمک دریایی از تبخیر آب دریا به دست می‌آید و مانند نمک تصفیه شده بخش بیشتر ترکیب آن کلرید سدیم است.

اما با توجه به مکانی که از آن نمک به دست آمده و نوع تصفیه، معمولا مواد معدنی دیگری مانند پتاسیم، آهن و روی هم دارد.

رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران سه شنبه به مناسبت روز جهانی تیروئید در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:  اخیرا عده ای مصرف نمک دریایی را ترجیح می دهند، متاسفانه عده ای سودجو از دریاهای اطراف کشورمان محصولی با تمام آلودگی های موجود استخراج و به مردم عرضه می کنند درحالی که امکان استخراج نمک از اعماق دریاهای اطراف ایران با وجود آلودگی ها خیلی کم است.

دکتر ربابه شیخ الاسلام افزود: چندین بار نمک های دریاچه ارومیه را برای تست به آزمایشگاه ها فرستادیم متوجه شدیم که این نمک ها یددار نیست، یا اینکه ید در این نمک ها درحد بسیار کمی است و ارزش غذایی ید را نداشته است.

فریب تبلیغات سودجویانه مصرف نمک‌ دریایی را نخورید

این متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه با اشاره به نوع نمک های دریایی سالم تهیه شده در اغلب کشورهای جهان افزود: نمک های دریا که در تمام کشورهای جهان از آن استفاده می شود روی ببسته بندی آن نوشته شده است که این نمک از عمق مثلا ۴هزار متری اعماق فلان دریا استخراج شده است.

شیخ الاسلام ادامه داد:در بسیاری از کشورها نمک دریایی را تبخیر می کنند و نمک بدست آمده را تصفیه و بعد ید دار می کنند و در ادامه برای مصرف به مردم عرضه می کنند.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن روز جهانی تیروئید با بیان اینکه، کاش به جای روز جهانی تیروئید روز جهانی گواتر یا کمبود ید داشتیم افزود:چراکه تیرویید یک بیماری است اما گواتر یک سلسله عوارض زیادی برای مردم بوجود می آورد که بیماری تیروئید یکی از آنهاست.

این متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه اظهارکرد:البته گواتر چند نوع داریم که  یکی از بیماری های تیروئید است که شیوع آن درجهان بسیار بالاست.

وی اظهارکرد:گواتر ناشی از کمبود ید در طیف بزرگی از مردم بدلیل کمبود ید بروز می کند و به طور معمول در مناطق کوهستانی که شیب زمین تند است و بارندگی ها ید خاک را که رودخانه ها و دریاها می ریزد پایین می آورد و این بیماری بیشتر دیده می شود.

این عضو گروه بهداشت و تغذیه فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد:اما با وجود سیلاب هایی که در سطح کره زمین شاهد هستیم کمبود ید بیشتر می شود و دیگر تنها مناطق کوهسانی مبتلا به کمبود ید نمی شوند.

فریب تبلیغات سودجویانه مصرف نمک‌ دریایی را نخورید

وی یکی از مهمترین عوارض کمیود ید را در دوران جنینی دانست و افزود:در این شکل مادر ید کافی ندارد و ممکن است عوارضی که بوجود می آید دیگر بعد از تولد قابل اصلاح نباشد.

این متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه افزود:بعنوان مثال اولین عوارض سقط جنین و بعد مسائلی دیگر همچون کرولالی، لوچی چشم، عقب ماندگی ذهنی است که می تواند خیلی شدید باشد.

وی گفت:به هرحال کمبود ید روی آی کیو یا میزان هوش جمعیت اثرگذار است و کمبود ید یک مسئله است که در یک منطقه ای می تواند کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی را زیاد کند به طوریکه بچه ها درس را نمی فهمند و کار را برای معلم سخت می کنند.



Source link