سومین حضور آرژانتین در فینال جام جهانی

تیم ملی آرژانتین، ششمین حضور خود در فینال جام جهانی را در حالی تجربه می‌کند که در دو نوبت، قهرمان جام شده است و می رود تا رویایی قهرمانی را برای سومین بار تحقق بخشد.

به گزارش پارس پرس، ‌ پیش‌ از این آرژانتین موفق شده بود که ۵ نوبت به فینال جام جهانی راه یابد و پس از ایتالیا با ۶ حضور، برزیل با ۷ حضور و آلمان با ۸ حضور در جایگاه چهارم تیم‌های راه‌یافته به فینال ایستاده است و با پیروزی بر کرواسی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، خود را هم ردیف ایتالیا در جایگاه سوم قرار داده است.
این تیم توانسته است در ۲ نوبت از ۵ بار حضور خود در فینال جام جهانی، به پیروزی و قهرمانی جام دست یابد و در سه فینال دیگر به مقام دوم بسنده کرد؛ حال در جام ۲۰۲۲ و آخرین جامی که لیونل مسی حضور دارد، می‌رود تا برای سومین بار جام را بالای سر ببرد.
نخستین حضور آرژانتین در فینال جام جهانی ۱۹۳۰ یعنی اولین سال برگزاری جام جهانی به میزبانی اروگوئه بود که مقابل میزبان به زمین رفت و بازی را با نتیجه ۴ بر ۲ به اروگوئه واگذار کرد.
در این بازی، پس از اینکه پابلو دورادو نتیجه را ۱-۰ برای اروگوئه کرد، آرژانتین با گل‌های کارلوس پوچله و گیلرمو استابیله در نیمه اول ۲-۱ پیش افتاد. بااین‌حال، نیمه دوم گل‌های خوزه پدرو سیا، ویکتوریا سانتوس ایریارته و هکتور کاسترو نتیجه نهایی ۴-۲ به نفع اروگوئه خاتمه یافت.

رسیدن به فینال بعدی برای آرژانتین، ۴۸ سال طول کشید؛ سال ۱۹۷۸ که آرژانتین میزبان جام جهانی بود و در خانه توانست اولین عنوان قهرمانی را کسب کند. آنها پس از تساوی ۱-۱ با گل‌های ماریو کمپس و دیک نانینگا، در فینالی که به‌وقت اضافه رفت، هلند را ۳-۱ شکست دادند. خود کمپس و دنیل برتونی گل‌های آرژانتین را در وقت اضافه به ثمر رساندند.
دومین فینالی که آرژانتین قهرمان شد، جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک بود که آرژانتین در مصاف با آلمان بازی را ۳ بر ۲ خاتمه داد. خوزه لوئیس براون و خورخه والدانو آرژانتین را ۲-۰ کردند، اما آلمان با کارل هاینز رومنیگه و رودی ولر به تساوی رسید. با این حال، شش دقیقه مانده به پایان، خورخه بوروچاگا نتیجه ۳-۲ را ثبت کرد.

در جام جهانی بعدی یعنی ایتالیا ۱۹۹۰ بود که بار دیگر آرژانتین و آلمان مقابل هم قرار گرفتند، اما این بار آنهایی که جشن گرفتند، آلمان‌ها بودند. تنها گل این بازی پنج دقیقه مانده به پایان با ضربه پنالتی توسط آندریاس برهمه به ثمر رسید.
برزیل ۲۰۱۴ پنجمین فینال جام جهانی برای آرژانتین برگزار شد که برای سومین بار متوالی رقیب آلمان بود که نتیجه مشابه ایتالیا ۱۹۹۰ یعنی ۱-۰ برای آلمان‌ها با گل ماریو گوتزه در وقت اضافه دوم رقم خورد.
حال آرژانتین با سرمربیگری لیونل اسکالونی و با حضور لیونل مسی در ششمین حضور خود در فینال قرار است به مصاف فرانسه یا مراکش برود و باید دید می‌تواند تعداد حضور خود در فینال را به دو بخش مساوی قهرمانی و نایب‌قهرمانی تبدیل کند یا خیر!

انتهای پیام/

منبع: ایرنا